‘1+1 gratis-aanbiedingen kunnen vaak niet eens meer tegen de enorme prijsverschillen op’
Dat de boodschappen met de jaren duurder zijn geworden, weten we allemaal. Maar hoeveel eigenlijk? Ook daar hebben we het antwoord op. Zo zijn A-merken in de afgelopen jaren met maar liefst 42 procent gestegen. Ook huismerken zijn gestegen, maar de prijsstijging bij A-merken is het toch echt aanzienlijk hoog.
Onderzoek
De Consumentenbond heeft voor een onderzoek verschillende prijzen van dertien supermarkten met elkaar vergeleken. Hieruit blijkt dat huismerken dit jaar niet duurder zijn geworden, maar A-merken juist wel. Zo stegen deze prijzen met gemiddeld acht procent.
Verschillen
Zo zijn vaatwastabletten enorm gestegen. Vaatwastabletten van een huismerk kosten per stuk 9 cent, terwijl vaatwastabletten van A-merken 47 cent per tablet kosten. Daarnaast is bijvoorbeeld een literpak vanillevla van Campina duurder dan die van een huismerk. Zo is die van Campina 1,99 euro en die van Albert Heijn huismerk 1,59 euro. Ook in pindakaas zit een groot verschil. Die van het huismerk van de Jumbo kost bijvoorbeeld 1,79 euro en een pot Calvé kost 3,55 euro.
1+1 gratis
Het is dus wel duidelijk dat A-merken een stuk duurder zijn dan huismerken. Zo zijn A-merken gemiddeld zo’n 42 procent in prijs gestegen vergeleken met vier jaar geleden. Huismerken zijn zo’n 30 procent gestegen.
“A-merken prijzen zich steeds meer uit de markt”, zo legt de Consumentenbond uit. “Maar in tegenstelling tot huismerken zijn ze wel veel vaker in de aanbieding.” Toch is dat niet altijd voordeliger. “1+1 gratis-aanbiedingen kunnen vaak niet eens meer tegen de enorme prijsverschillen op. Vooral bij huishoudelijke- en drogisterijartikelen zien we grote verschillen.”
Lees ook: Waarom helpdesks bellen altijd zo frustrerend is – Herken jij deze ergernissen?
Bron: Metro Nieuws | Beeld: Adobe Stock