We zoeken steeds vaker naar goedkopere opties
Iedereen voelt in de portemonnee dat het leven duurder wordt. En daarom wordt er steeds meer gekozen voor ‘goedkopere’ supermarkten zoals de ALDI en LIDL. Hun marktaandeel blijft groeien.
Grootste marktaandeel
De LIDL en ALDI profiteren van de inflatie. Er wordt steeds vaker gewinkeld bij de supermarkten die bekend staan om hun goedkopere prijzen. De marktaandelen van de twee supermarktketens zijn nu groter dan ze in jaren waren. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IRI. IRI brengt onder andere het consumentengedrag van Nederland in beeld. “Nu mensen de inflatie echt voelen in de portemonnee, zien we dat ze vaker boodschappen doen bij ALDI en LIDL”, zegt Sjanny Van Beekveld van IRI. De twee supermarkten zitten samen op een marktaandeel van 16,3 procent. Zo’n groot marktaandeel is er sinds 2010 niet meer geweest. Alleen in 2018 was er een vergelijkbaar marktaandeel met 16,4 procent.
Stijgende prijzen
Van Beekveld denkt dat de extra groei vooral wordt veroorzaakt door de stijgende prijzen. Aangezien de prijzen nog steeds oplopen, zullen de LIDL en ALDI waarschijnlijk steeds meer klanten trekken. En dat is een slecht teken voor de traditionele supermarkten. Beekveld ziet een tegenreactie van deze supermarkten. “Die voeren wel veel campagne om te laten zien dat ze ook artikelen met lage prijzen hebben.”
Huismerken
Bovendien ziet de IRI dat klanten in de traditionele supermarkten steeds vaker voor huismerk-producten kiezen. Ook het aandeel van de huismerken is met ruim 27 procent het hoogst in jaren. Zo proberen we allemaal wat te besparen!
Bron: NU.nl | Beeld: Unsplash