De toezichthouder moedigt klanten aan om massaal bezwaar in te dienen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start na 1 oktober een onderzoek om te kijken welke energieleverancier zijn klanten korter dan dertig dagen van tevoren een tariefswijziging heeft opgelegd. Verschillende energiebedrijven kunnen hierbij mogelijk een boete ontvangen voor de te laat aangekondigde tariefsverhoging.
Voorbeeldbrief
Volgens de zegsman is de voorbeeldbrief op de website van de toezichthouder waarmee klanten bezwaar kunnen maken tegen de tariefverhoging, maar liefst 250.000 keer gedownload. Volgens de toezichthouder is het wettelijk verplicht om klanten minimaal dertig dagen van tevoren op de hoogte te stellen van eventuele tariefsverhogingen. Energiebedrijven Eneco, Vattenfall en Greenchoice hebben dit niet gedaan, ontdekte RTL Nieuws.
Algemene voorwaarden
Toch denken de energiebedrijven daar anders over en wijzen naar hun algemene voorwaarden. Hierin staat dat ze tien dagen van tevoren hun tariefsverhogingen mogen aankondigen. Dit staat dus lijnrecht tegenover wat er in de wet staat. De toezichthouder moedigt klanten daarom ook aan om massaal bezwaar in te dienen.
Boete
Voor de ACM heeft het al te lang geduurd, waardoor hun geduld op is. Het gevolg hiervan is dat de toezichthouder een onderzoek start om de energiebedrijven te vragen of zij de tarieven ook daadwerkelijk verhogen en wanneer zij dit hebben gecommuniceerd met hun klanten.
Als dit niet het geval is, dan kan de toezichthouder de energiebedrijven straffen door middel van het geven van een boete. Hoe hoog deze boete zal zijn, kan de toezichthouder niet zeggen. Als de energiebedrijven toch terugdraaien onder de druk van de ACM, is ook de boete van de baan. Wat eigenlijk ook logisch is, aangezien de ACM alleen een boete kan opleggen als er een overtreding is gemaakt.
Lees ook: Zeven op de tien Nederlanders douchen korter voor besparing gas
Bron: RTL Nieuws, Hart Van Nederland | Beeld: iStock