De krapte op de arbeidsmarkt kan zo een flink zakcentje opleveren
De arbeidsmarkt is op dit moment behoorlijk in het voordeel van de werknemer. Er zijn namelijk een stuk meer vacatures dan er mensen beschikbaar zijn. En dit betekent: werkgevers moeten soms behoorlijk in de buidel tasten om talent aan te trekken. En dat gaat verder dan een riant salaris alleen. Ook bonussen voor de huidige werknemers gaan namelijk steeds verder de hoogte in.
Bonussen nieuwe collega’s
Steeds meer bedrijven kiezen voor zogenaamde aandraagbonussen of wervingsbonussen. Deze extraatjes gaan naar hun huidige werknemers, als zij nieuwe collega’s weten aan te trekken. Zo worden zij gepusht om onder bijvoorbeeld vrienden, familie, buren of studiegenoten hun werkgever te promoten. Eerder waren deze bonussen vooral voor zogenaamde ‘krapteberoepen’. Maar nu maken steeds meer branches er gebruik van. Ook worden de bonussen steeds hoger, schrijft de NOS.
Vierduizend euro
Zo heeft kledingketen SuitSupply hun aandraagbonus verhoogd naar maar liefst €4.000. Dat klinkt misschien bizar hoog, maar voor eigenaar Fokke de Jong is het niet meer dan logisch. “Ik geef dit geld liever aan mijn eigen werknemers dan aan een recruitmentbureau. Zij zijn magneten voor nieuw talent en verdienen zo een extra vakantie of nieuwe auto. Voor hen én voor ons onwijs nuttig.” Recruiter Koen Roozen sluit zich aan bij dit idee. “Waar zo’n bonus vroeger 500 euro was, is die nu dan 1000 euro. Soms gaat het ook ver daar overheen. Dat klinkt als veel geld, maar als je kijkt naar wervingskosten via een recruiter is dat nog veel meer.”
Oplossing
Maar het is geen permanente oplossing, legt Irene Oerlemans van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP) uit. “We pompen op deze manier mensen naar een ander toe. Er is meer nodig dan het belonen van het aanbrengen van een nieuwe medewerker om tekorten op te lossen.”
Lees ook: Middagdip op je werk? Met deze 6 tips kun je dat voorkomen
Bron: NOS | Beeld: Pexels, Fauxels