Ze besluiten steeds vaker een account aan te maken
Het aantal Nederlanders dat TikTok gebruikt, groeit snel. In 2021 maakten 1,7 miljoen Nederlanders gebruik van TikTok; een jaar later zijn dat er 3 miljoen, blijkt uit een jaarlijks onderzoek van NewCom. Wereldwijd wordt de populaire app door ongeveer een miljard mensen gebruikt.
Slim algoritme
TikTok werkt net als andere social media platformen met een algoritme. Dat algoritme herkent wat jij als gebruiker graag bekijkt en zorgt ervoor dat je vooral dingen te zien krijgt die je leuk vindt. Het is ook de reden dat steeds meer mensen besluiten om een account aan te maken. Er is de laatste tijd vooral een grote stroom volwassenen die TikTok ontdekken. Hans Hoekstra van NewCom zei tegen Broadcast Magazine: “Het is al even geleden dat een platform deze stijging in zo’n korte tijd heeft meegemaakt. Bij de groep onder de vijftien jaar oud is een punt van verzadiging bereikt. Daar zit de groei niet meer. Die zit nu voor een groot deel bij twintigers, maar er is ook een flinke groei gaande bij dertigers en in de groep veertigplus.”
Populaire soap
Joey Scheufler is eigenaar van Prappers Media Group en de producent van Morgen Voor Jou (een dagelijkse soap op TikTok). Ook hij merkt de verschuiving. “Je ziet dat het platform volwassen aan het worden is. Gebruikers worden ouder, en die hebben behoefte aan andere content. Die hoeven de dansjes en het playbacken van de jonge generatie niet te zien.” Een week geleden startte zijn serie op TikTok en inmiddels kijken er 100.000 mensen naar. “Dat is te danken aan het algoritme”, aldus Scheufler. “We zetten in op TikTokkers en opkomende acteurs. We rekenden vooraf op kijkers van 18 tot 25 jaar. Nu zien we dat het vooral vrouwen van 25 tot 35 zijn en een groep van 35-plus. Het traditionele soappubliek kijkt naar ons.”
Advertenties en donaties
Toch is TikTok niet per se een groot verdienmodel voor de makers van de video’s, omdat de advertentie-inkomsten naar TikTok gaan. Wel kunnen makers er geld aan verdienen door gesponsorde video’s te maken of door kijkers te vragen geld te doneren. Dit gebeurt veel in livestreams, waarbij de maker live filmt en mensen dit in real time kunnen bekijken, net zoals met live tv.
Lees ook: Aha! Déze TikTok-hack maakt een vuilniszak vervangen nog makkelijker
Bron: LINDA. | Beeld: Pixabay