Foodwatch kreeg nog nooit zoveel klachten over een product
Voedselwaakhond Foodwatch reikt elk jaar het ‘Gouden Windei’ uit, een prijs voor het meest misleidende voedingsmiddel van het jaar. Dit jaar ging de prijs met 45% van de stemmen naar Blue Band Roombeter, een product van Upfield. Aii!
Boter of beter?
Het probleem met de roomboter van Blue Band? Het is helemaal geen roomboter! Roombeter is een plantaardig alternatief voor zuivel. Maar doordat de eerste ‘e’ in de productnaam precies op een ‘o’ lijkt, is dit totaal niet duidelijk. Veel mensen hebben dus totaal niet door dat ze geen echte boter kopen.
Foodwatch zegt het wel toe te juichen dat er steeds meer plantaardige alternatieven komen die beter zijn voor het milieu. Maar dan moet het wel duidelijk zijn dat het om een ander product gaat. Volgens Foodwatch gebeurt dit meestal door een heel andere verpakking, zoals een zwarte wikkel of groen kuipje. Maar de plantaardige boter van Blue Band lijkt veel te veel op echte roomboter. Benieuwd naar het product? Oordeel zelf:
Blue Band reageert
Op Instagram plaatst Blue Band Nederland hun reactie op het winnen van het Gouden Windei. Hier schrijven ze dat ze verwarring wel snappen, “Want ja, het smaakt als roomboter en het smeert en kookt als roomboter.” Ze bieden geen excuses aan, maar leggen enkel uit dat ze het Blue Band Roombeter hebben genoemd omdat het product 75% minder klimaatimpact heeft. “Met een E. Omdat het dus beter is.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Het Gouden Windei
Het Gouden Windei is een verkiezing die elk jaar door Foodwatch wordt gehouden. Op basis van de consumentenklachten die ze binnenkrijgen, selecteren ze de genomineerde producten. Vervolgens kunnen consumenten stemmen op deze genomineerden. De nummer twee van dit jaar was Hero B’tween Protein, met 19 procent van de stemmen. Volgens Foodwatch vielen veel consumenten over de onzinnigheid van een duur ‘speciaal proteïne’ product, omdat de meerderheid van de Nederlanders al meer dan genoeg eiwitten consumeert. “In een handje ongezouten pinda’s zit bovendien meer eiwit dan in een reepje van Hero.”
Lees ook: X’en, wokewashing of graaiflatie: dit is het woord van het jaar
Bron: Kookfans, Foodwatch | Beeld: Pexels, Jumbo