Dít supermarktproduct is het hardst gestegen in prijs

prijzen supermarkt

Het is maar liefst 50 procent duurder geworden in de afgelopen twee jaar

De afgelopen twee jaar is zo ongeveer alles in het leven duurder geworden, en nog altijd schrikken we van het bedrag dat de caissière opnoemt na het scannen van de boodschappen. Maar welk product is eigenlijk het hardst in prijs gestegen?

Olijfolie

Hagelslag, sinaasappels, biefstuk: zo ongeveer alles is duurder geworden in de supermarkt. Toch is er één product dat hierin de kroon spant, en dat is olijfolie. De prijs van een fles olijfolie is in de afgelopen twee jaar gemiddeld met maar liefst 50 procent gestegen. “Hier is sprake van een extreme prijsstijging”, geeft hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS dan ook toe.

Droogte

Gemiddeld zijn de kosten van boodschappen in z’n totaliteit met 20 procent gestegen. Dat is ook veel, maar olijfolie springt er dus duidelijk uit. De verklaring hiervoor is de droogte in olijfproducerende landen. “Het regent gewoon niet”, zegt Cecile van Berkum, die vanuit Spanje werkt voor echteolijfolie.nl. Volgens haar profiteren de boeren niet van de prijsstijging. “Die hebben veel minder productie en de hoge kosten lopen wel door.”

Zonnebloemolie

Er zijn in de supermarkt natuurlijk genoeg alternatieven, zoals zonnebloemolie. Dat was een tijdje echter ook een dure optie vanwege het uitbreken van de oorlog in Oekraïne. Nu is die prijs gelukkig weer gezakt naar een normaal niveau; een fles zonnebloemolie kost nog geen 2 euro.

Of olijfolie binnenkort ook weer goedkoper zal worden, is nog maar de vraag. “Het hangt er vooral van af of het gaat regenen”, zegt Van Berkum. De productie is nu al eenderde lager dan normaal. “Misschien moeten we erkennen dat olijfolie weer een bijzonder product is waar we zuinig mee moeten omgaan.”

Lees ook: HEMA slaat plank volledig mis met covertekst ‘van speen tot seksspeeltje’

Bron: NU.nl | Beeld: Pexels