‘Ze proberen het gewoon’, aldus een gedupeerde
Wanneer je aan het einde van een huurcontract je huis verlaat, volgen er meestal nog wat formaliteiten rond het terugkrijgen van je borg. Even een snelle inspectie en klaar, zou je denken. Maar veel verhuurders strijken die borg nu op als een mooi extraatje.
Verhuurders houden borg
Je zou zeggen dat borg een redelijk simpel principe is. Jij betaalt aan het begin van je huurcontract de borg. Je houdt je huis netjes gedurende de tijd dat je er woont, en als je er op den duur weer vertrekt, krijg je die borg weer terug. Maar daar gaat het steeds vaker mis. Verhuurders weigeren namelijk veel vaker de borg terug te betalen. En dat is niet omdat mensen hun huis steeds meer in slechte staat achterlaten. Gert Jan Bakker van de Amsterdamse stichting !Woon vertelt aan de NOS dat deze listige truc vooral expats treft. “Expats gaan dan vaak weer terug naar hun land van herkomst of een andere internationale standplaats. Zo’n verhuurder weet dat en denkt dan: waarom zou ik de borg terugbetalen?”
Drie maanden
De Spaanse Elena vertelt dat ook zij slachtoffer werd van deze malafide verhuurtactiek. “Het huis was in perfecte conditie. De verhuurder zei ook dat er geen probleem was. We zouden de borg terugkrijgen binnen drie maanden. We vroegen: waarom duurt het drie maanden als er niks aan de hand is? Dat was om belastingtechnische redenen, beweerden ze toen.” In de tussentijd neemt de verhuurder zijn telefoon niet op, terwijl Elena probeert haar geld terug te krijgen. Ook als de drie maanden voorbij zijn, ziet Elena haar borg niet terug. Pas als zij dreigt met juridische stappen wordt de borg aan haar terugbetaald. “Ze proberen het gewoon en hopen dat huurders het dan maar zo laten”, vertelt ze.
Juridische stappen
Het probleem is namelijk dat voor goedkopere huurwoningen, zoals studio’s of kamers de juridische stappen het vaak niet waard zijn. “Vanaf zo’n 500 euro borg loont het om een advocaat te nemen”, aldus Fleur van Leeuwen. Zij werkt bij het bureau Urbannerdam, dat huurders ondersteunt bij dit soort zaken. “Wij steunen gedupeerden door de verhuurder te sommeren de borg terug te betalen, soms met succes”, vertelt Van Leeuwen. Gert Jan Bakker van !Woon raadt huurders aan om zowel aan het begin als aan het einde van het contract een inspectie te doen en foto’s te maken van de staat van de woning. “Een nieuw krasje op de vloer betekent nog niet dat de verhuurder de borg mag inhouden”, vertelt Bakker, “Het moet om echte schade gaan. Niet gewone slijtage.” Een voorstel van Groenlinks om de borg voor verhuurders door een onafhankelijke derde partij te laten beheren heeft het afgelopen november niet gehaald. Goed documenteren en niet opgeven lijken voorlopig dus de enige twee opties bij het terugkrijgen van de borg.
Lees ook: Huurwoning? Met deze 5 tips tover je deze om tot een droomwoning
Bron: NOS | Beeld: Pexels, PhotoMIX