Vooral 55-plussers worden hier het slachtoffer van
Het aantal gevallen WhatsAppfraude is dit jaar explosief gestegen, zo blijkt uit cijfers die de Fraudehelpdesk bekendmaakt. Op 1 oktober 2020 had de helpdesk al vier keer zo veel meldingen ontvangen als in heel 2019.
Miljoenen euro’s
De Fraudehelpdesk heeft dit jaar maar liefst 9605 meldingen van WhatsAppfraude ontvangen, zo meldt het AD. En het blijft niet alleen bij meldingen: 1154 mensen werden ook daadwerkelijk slachtoffer. In totaal werd hen 3,3 miljoen euro afhandig gemaakt.
‘Nieuw nummer’
Een van de meest gebruikte trucs via WhatsApp begint met het geven van een nieuw nummer. Het slachtoffer ontvangt een bericht, dat zogenaamd van een familielid of vriend komt die een ‘nieuw nummer’ heeft. “Mijn telefoon is stuk dus ik heb nu een nieuw nummer. De oude kan weg en deze kun je opslaan”, zo beginnen veel frauduleuze berichten.
Rekeningen betalen
Vervolgens is er sprake van ‘vriend-in-nood-fraude’, om de term van de politie te gebruiken. Vanaf het nieuwe nummer wordt een bericht gestuurd dat het familielid in de geldproblemen zit. Bijvoorbeeld vanwege het betalen van de nieuwe telefoon, een verloren bankpas of achterstallige huur. Met een Tikkie of ander betaalverzoek wordt dan gevraagd of de ontvanger het geld over kan maken. Ouders kunnen dan denken dat ze hun kinderen iets voorschieten, terwijl ze eigenlijk regelrecht geld overmaken naar de oplichters.
55-plussers met kinderen
Volgens het AD zijn het dan ook vooral 55-plussers die slachtoffer worden van WhatsAppfraude. Zij hebben vaak kinderen én willen hen wel wat geld toeschuiven. Daarnaast gaan oplichters steeds nauwkeuriger te werk. “Sommigen bellen eerst de persoon op wiens identiteit ze willen imiteren. Ze zeggen vervolgens niets, maar nemen wel de stem van diegene op. Mocht een slachtoffer wantrouwend zijn en het zogenaamde nieuwe nummer opbellen, hoort die persoon zijn eigen zoon of dochter zeggen: ‘Hallo, met wie spreek ik?’ Dat werkt natuurlijk enorm overtuigend”, zo legt Marloes Kolthof van de Fraudehelpdesk uit aan het dagblad.
Tips tegen fraude
Op fraudehelpdesk.nl kun je een melding doen als je een verdacht bericht of telefoontje hebt gekregen. Ook bij WhatsApp zelf kun je een nummer rapporteren. Klik in het chatgesprek op de puntjes rechtsboven. Kies in het menu voor de optie ‘Meer’ en selecteer dan ‘Rapporteren’. Daarnaast is het natuurlijk van groot belang om eerst contact op te nemen met de persoon die om geld vraagt (althans: de échte persoon) alvorens iets over te maken. Bel het oude nummer en check of dit nog werkt. Krijg je iemand niet te pakken? Maak dan geen geld over. Probeer eventueel via een andere weg (e-mail, Facebook, een persoonlijk bezoekje) te vragen of iemand inderdaad een nieuw nummer heeft.
Lees ook: Henriëtte werd slachtoffer van Whatsappfraude: ‘Mijn dochter vraagt nooit wat, dus ik wilde helpen’
Bron: AD | Beeld: Pexels