Experiment: spullen mogen alleen nog met label worden geretourneerd

label

Het idee is dat mensen dan minder gebruikte producten terugsturen

Webwinkels worden er niet blij van dat veel klanten kleding en andere spullen eerst gebruiken en daarna alsnog terugsturen. Daarom starten ze samen met brancheorganisatie Thuiswinkel.org een experiment. Er worden labels aan producten bevestigd en klanten mogen die producten alleen mét label nog terugsturen.

Binnen twee weken, met label

De regel van het experiment is dat de spullen binnen 14 dagen teruggestuurd mogen worden, maar dan alleen met het label er nog aan vast. Dat is ook de enige mogelijkheid waarop klanten het volledige bedrag van het product terug kunnen krijgen. Volgens webwinkels is het tegenwoordig normaal geworden om bijvoorbeeld eerst te dragen en daarna te retourneren. “Het is echt verschrikkelijk wat je meemaakt”, aldus Belinda Kalkman van Onlinemerkkleding.nl. “Gedragen kleding met vlekken, parfum op de kleding, soms zit er nog een oorbel aan een kledingstuk of een sleutel in een broekzak. In de zomer na de festivals zit er soms nog modder aan de broekspijpen.”

Lastig aan te tonen

Meer dan 10 procent van alle producten die online worden besteld, worden later teruggestuurd. In sommige gevallen worden ze schoongemaakt en daarna weer verkocht, in andere gevallen worden ze aan goede doelen gedoneerd. Toch gebeurt het ook vaak dat de producten niet meer bruikbaar zijn en dus worden vernietigd. Consumenten hebben altijd het recht om een product terug te sturen, maar alleen als het nog in de originele staat is. Voor webwinkeliers is het vaak lastig om aan te tonen dat een product al eerder is gedragen of gebruikt. “Wij zeggen dat we het retourartikel niet accepteren, maar dan krijg je te horen dat het echt niet gedragen is. Dan krijg je zo’n discussie. Je kunt daar slapeloze nachten van krijgen als ondernemer.”

Plek is belangrijk

De retourvignetten kosten 30 cent per stuk en zijn er in verschillende maten. Volgens Kalkman wegen de kosten goed op tegen de voordelen die ze ervan heeft. “Sinds we het gebruiken, krijgen we veel minder gedragen kleding terug en gaan onze kosten dus naar beneden.” Wel is het belangrijk om te checken waar je het label plaatst op een kledingstuk. “Bij broeken bevestigde ik de labels eerst aan de lusjes aan de bovenkant, maar dan kan je nog een truitje eroverheen doen. Dus nu maken we ze vast aan de gulp of aan de onderste knoop bij een knoopsluiting. Dan moet je wel een heel lang truitje aan om het label niet meer te kunnen zien.”

Nog niet zoveel vertrouwen

Inmiddels doen vijf ondernemers mee aan het experiment. Casper Hendriks, van Reiswieg.nl, is daar één van. Hij vermoedt dat ouders zijn producten bestellen, ze gebruiken om hun kind mee te vervoeren en ze na de reis retour sturen. “Ik krijg ze terug met haren erop, van beesten of kinderen, lipstick of het ruikt naar rook. Dat gebeurt een op de tien keer.” Hij twijfelt nog altijd of de retourvignetten gaan helpen. “Klanten kunnen de reiswieg ook gebruiken met het Retourvignet eraan vast. Ik hoop dan ook dat mensen ze daarop aanspreken. Ik denk dat de kans van slagen zo’n 30 procent is.”

De Consumentenbond heeft inmiddels op het experiment gereageerd. Ze geven geen mening over de labels, maar zeggen wel alert te blijven zodat de rechten van consumenten niet geschonden worden in het proces.

Lees ook: Albert Heijn komt met speciale kluizen voor pakketten

Bron: NOS | Beeld: Pixabay