Extra files en hoge kosten verwacht door groot onderhoud ‘babyboomerbruggen’

babyboomerbruggen

Veel van deze bruggen zijn aangelegd in de jaren na de Tweede Wereldoorlog

Net zoals babyboomers de afgelopen jaren een nieuwe heup of een nieuwe knie hebben gekregen, zo zijn ook de ‘babyboomerbruggen’ toe aan groot onderhoud. Veel bruggen en viaducten die in de jaren na de Tweede Wereldoorlog zijn aangelegd zijn toe aan vernieuwing of zelfs vervanging, zo meldt Rijkswaterstaat aan NOS. Dat brengt niet alleen hoge kosten met zich mee, ook is de kans op extra files zeer aanwezig. 

Babyboomerbruggen

Veel van deze babyboomerbruggen zijn aangelegd in de jaren na de Tweede Wereldoorlog, toen het wegennet erg rap groeide. Net zoals de babyboomers zelf, blijven deze bouwwerken niet eeuwig in goede staat. In sommige gevallen blijkt nu dat sommige bruggen en viaducten zelfs minder lang goed blijven dan bij de bouw werd verwacht, omdat ze de laatste jaren zwaarder worden belast. Toen de bruggen in de jaren 50, 60 en 70 werden aangelegd, waren er immers veel minder auto’s en waren vrachtwagens kleiner en minder zwaar beladen.

Levensduur

Uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat 25 bruggen en viaducten hun levensduur al hebben overschreden. Daarnaast zijn er nog 156 bruggen en 387 viaducten die nog minder dan een derde van hun levensduur over hebben, wat betekent dat ook deze bouwwerken in de komende decennia moeten worden aangepakt. Volgens Rijkswaterstaat zijn deze bouwwerken op dit moment niet onveilig.

Hoge kosten

“Net als veel babyboomers uit die tijd die nu een staaroperatie of een nieuwe knie hebben gekregen, is dat met onze bruggen nu ook aan de hand”, vertelt Cora van Nieuwenhuizen, demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat, aan NOS. Ze noemt dit onderhoud een ‘historisch grote’ vernieuwingsopdracht, die nog tientallen jaren gaat duren. En dat brengt een minstens zo groot kostenplaatje met zich mee. Rijkswaterstaat denkt aan een miljard euro éxtra per jaar voor de langere termijn. Dat is nu alleen nog voor de komende jaren geregeld. Daarnaast gaat het niet alleen om bruggen van Rijkswaterstaat: ook provincies en gemeenten hebben veel bruggen in beheer. Ook die zijn op een gegeven moment toe aan vernieuwing of vervanging.

Problemen

Hoewel Rijkswaterstaat beweert dat de veiligheid van reizigers niet in het geding is, zorgt de staat van sommige bruggen al wel voor problemen. Denk bijvoorbeeld aan de Haringvlietbrug (A29), waar je vanaf 23 augustus maximaal 50 kilometer per uur mag rijden vanwege lostrillende platen. Daarnaast zijn er in Noord-Brabant en Overijssel bruggen waar geen landbouwvoertuigen en vrachtwagens overheen mogen rijden. Ook een brug in de A8 boven Amsterdam kan niet meer open, waar de scheepvaart veel hinder van ondervindt.

Extra files

Al met al gaat het ‘historisch grote’ vernieuwingsproject niet alleen zorgen voor hoge kosten, maar ook voor veel files. “Weggebruikers gaan dat echt merken”, zegt Bianca Damink van de ANWB tegen NOS. “Een lagere snelheid op een brug of een versmalling van een wegdeel betekent vertraging als je met evenveel automobilisten bent, en ook op omliggende wegen kan het dan drukker worden door omrijders.”

Lees ook: Vrouw in bijstand die boodschappen van moeder kreeg hoeft geen 7000 euro boete te betalen

Bron: NOS | Beeld: BrunoPress