Stad in Duitsland verlaagd snelheidslimiet naar 20 km/u

snelheidslimiet

Strengere regels omtrent snelheid voor onze Oosterburen

In de dynamiek van drukke steden, is het noodzakelijk om de verkeersnormen regelmatig bij te stellen en aan te scherpen. Wat we tegenwoordig veel zien gebeuren, is dat er nieuwe snelheidslimieten worden ingesteld in deze stedelijke gebieden. Zo ook in Frankfurt am Main, waar de snelheidslimiet werd verlaagd naar 20 kilometer per uur. 

Reden

Volgende maand introduceert de Duitse stad Frankfurt am Main een belangrijke verandering: een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur zal streng worden gehandhaafd. Deze snelheidsbeperking geldt in eerste instantie alleen voor het stadscentrum en zal later ook in de buitenwijken van kracht zijn.

Het opmerkelijke aan deze snelheidsreductie is niet gericht op milieubelangen of geluidsbeperking, maar heeft als voornaamste doel om zinloos verkeer te beperken. De drijvende kracht achter de maatregel is het voorkomen van het ‘rondrijden van parkeergarage naar parkeergarage om auto’s te showen’, aldus Wolfgang Siefert, verkeersafdelingshoofd van Ecopartij Die Grünen.

Overige maatregelen

Naast de invoering van een lagere snelheidslimiet, zullen er nog een aantal andere maatregelen worden getroffen in de Duitse stad. Het aantal langs de weg gelegen parkeerplaatsen wordt naar beneden gebracht en de overgebleven plekken worden allemaal voorzien van parkeermeters. Dit maakt gelijk een einde aan het gratis parkeren in Frankfurt am Main. Als alternatief noemt Siefert om te parkeren in parkeergarages buiten het stadscentrum.

Verder worden reguliere parkeergelegenheden getransformeerd in gehandicaptenplekken, laadstations en laad- en losplekken. Op wegen waar de nieuwe 20 kilometer per uur-limiet van kracht wordt, zal de infrastructuur bovendien aangepast worden om deze fietsvriendelijker te maken.

Wetgeving in Nederland

Ook in Nederland groeit de behoefte naar lagere snelheidslimieten binnen de bebouwde kom. Zo is Amsterdam bijvoorbeeld al druk bezig om de complete gemeente tot een gigantische 30 kilometer per uur-zone om te toveren. Hoewel voor de gemiddelde Nederlandse automobilist het vooruitzicht van overal 30 kilometer per uur al uitdagend lijkt, blijkt het buitenland dus nog een stapje verder te gaan.

Lees ook: Wat werkt het snelst tegen beslagen autoruiten?

Bron: AutoBahn | Beeld: Pexels