Het is een behoorlijk groot verschil
We hebben het bij de kassa allemaal gemerkt: boodschappen zijn de laatste tijd een stuk duurder geworden. In nog geen jaar tijd zijn de prijzen met maar liefst 18,5 procent gestegen. Cijfers van het marktonderzoekbureau GfK laten zien dat een gezin met twee kinderen daardoor op jaarbasis ruim 1.400 euro meer kwijt is.
Op basis van een aantal vaste producten
GfK houdt de prijzen in de gaten door iedere maand 55 basisproducten te kopen bij verschillende supermarkten. Het gaat daarbij onder andere om brood, kaas, chocola, fruit en melk. Begin september 2021 kwamen de kosten voor zo’n winkelsessie uit op 100 euro. Vorige maand kwam het eindbedrag uit op 118,52, wat dus inhoudt dat er in minder dan een jaar tijd een prijsstijging van 18,5 procent heeft plaatsgevonden. Uitgaande van een gezin met twee kinderen dat wekelijks 150 euro aan boodschappen uitgeeft, is dat een stijging van 1.440 euro in het afgelopen jaar.
Heropening en oorlog
Vorig jaar werden supermarktproducten al iets duurder omdat we dankzij de heropening van de samenleving ineens meer gingen kopen. De voorraden waren echter beperkt. Door de oorlog in Oekraïne zijn prijzen verder gestegen, omdat granen veel duurder zijn geworden. Onder andere pasta, zonnebloemolie, brood en zuivel zijn behoorlijk in prijs gestegen. Norman Buysse van GfK legt het uit: “We zien een direct en een indirect verband. Duur graan leidt tot een prijsverhoging van spaghetti en brood, doordat het een ingrediënt is. Vlees en melk worden indirect duurder, doordat het vervoer van graan prijziger is, maar ook energie en transport duurder zijn.”
Geen verandering in winkelgedrag
Ondanks de stijgende prijzen veranderen we onze supermarktengewoonten niet echt. “We zien dat er meer huismerken worden gekocht en we iets vaker naar discountsupermarkten gaan, maar het zijn nog geen grote veranderingen”, aldus Buysse. Hij stelt dat mensen echte routinedieren zijn en daarom niet snel andere producten gaan kopen. “En veel mensen zullen de hogere prijzen niet met die van een jaar geleden vergelijken. Het referentiekader is vaak de boodschap van de vorige keer. Maar er komt een keer een moment waarop het te veel wordt. Dan gaan we minder óf anders boodschappen doen.”
Lees ook: Onverwachte stijging prijzen: inflatie naar 11,6 procent
Bron: NU.nl | Beeld: BrunoPress