Die zien we nooit meer terug
Net als elk jaar zijn er in 2021 meerdere merken volledig van de radar verdwenen. Sommigen konden niet meer uit, voor anderen was geen draagvlak meer. Wat de reden ook is: ze zijn niet meer in het straatbeeld te vinden. Wij zetten vijf merken die sinds afgelopen jaar ter ziel zijn voor je op een rij.
BankGiro Loterij
Dit merk heeft precies 60 jaar bestaan. Je lotnummer bestond bij deze loterij uit de laatste cijfers van je rekeningnummer. Op het moment dat dit bedrijf ermee stopte, deden er maandelijks nog zo’n 600.000 mensen mee. De oorzaak voor het verdwijnen van de BankGiro Loterij is niet dat aantal, maar de openstelling van de online gokmarkt. Daarop is besloten om twee loterijen te laten fuseren en daarmee verder te gaan onder de naam De VriendenLoterij. Het idee is om met die samengevoegde loterij te concurreren tegen nieuwe spelers op de online gokmarkt en de cultuursector te ondersteunen. Dat was namelijk van begin af aan het doel van de BankGiro Loterij: strijden het behoud van cultureel erfgoed in Nederland.
Viva
Dit merk stond ook wel bekend als ‘het tijdschrift voor de geëmancipeerde vrouw’. Afgelopen zomer is het fysieke tijdschrift verdwenen. Het zorgde in de loop der jaren voor een nieuw vrouwengeluid: seks, emancipatie en werk moesten gewoon besproken kunnen worden. De uitgever van Viva, DPG Media, wilde eigenlijk ook het online forum laten verdwijnen. Dat is niet gebeurd, omdat daar enorm veel weerstand tegen ontstond. Het Viva-forum, dat is opgericht in 1999, is dus nog altijd te bezoeken.
DEEN Supermarkten
Deze supermarkt was van begin af aan een ouderwets familiebedrijf. Het bedrijf heeft 88 jaar bestaan, maar afgelopen jaar kwam de familie tot de conclusie dat er de komende jaren te veel geïnvesteerd zou moeten worden om de supermarkten toekomstbestendig te maken. Online waren ze nog niet zo actief en logistiek hadden ze dingen minder goed geregeld dan concurrenten. Daarom werden de winkels te koop gezet. Inmiddels zijn vrijwel alle DEEN-winkels omgebouwd tot een Albert Heijn, Vomar of DekaMarkt. Eind november sloot de laatst overgebleven vestiging in Heemskerk haar deuren.
KRAS Reizen
Dit merk heeft behoorlijk lang bestaan: het werd in 1922 opgericht door Johan Kras. In 1999 werd het overgenomen door TUI, een reisgigant uit Duitsland. De naam KRAS bleef echter bestaan tot dit jaar. TUI heeft namelijk besloten om zich in de toekomst alleen nog op de eigen merknaam te richten, omdat ze daarmee kosten kunnen verlagen en efficiëntie kunnen verhogen.
Hitkrant
Tot slot: het tienertijdschrift Hitkrant. Het werd in 1975 voor het eerst gepubliceerd onder de naam De Nationale Hitkrant Parade en was een blaadje met maar een paar pagina’s. Het werd in muziekwinkels verspreid om de hitlijst Nationale Hitparade te promoten. Twee jaar later werd het gratis krantje omgezet naar een weekblad waar men voor moest betalen. Dat is de Hitkrant die we tegenwoordig kennen. Sinds 2017 lag de focus op de online wereld en verscheen er nog maar zes keer per jaar een papieren special. Afgelopen zomer is daar een einde aan gekomen.
Lees ook: Wow: Misschien eindigen we 2021 wel met een warmterecord
Bron: METRO Nieuws | Beeld: Unsplash, Lubo Minar