Na 70 jaar stopt de Zweedse meubelgigant met de beroemde catalogus
Door de vuistdikke IKEA-gids bladeren om te kijken wat voor handigs je bij je volgende bezoekje mee moet nemen – naast een portie Zweedse balletjes natuurlijk? Dat is voortaan verleden tijd. IKEA laat weten te stoppen met de papieren catalogus.
Minder belangrijk
Dit besluit is niet zomaar genomen. “We hebben hier goed over nagedacht, want dit is voor ons best een emotioneel afscheid.” Volgens de meubel- en gehaktballetjesverkoper past de papieren catalogus niet meer in het huidige tijdsbeeld. “De catalogus werd steeds minder belangrijk”, laten ze weten. “Mensen winkelen tegenwoordig heel anders dan toen we begonnen met de catalogus. Online is hartstikke belangrijk geworden. Daarom grijpen we alle digitale kansen met twee handen, en daar hoort het afsluiten van de carrière van de IKEA-catalogus ook bij.”
200 miljoen exemplaren
De eerste catalogus van de meubelgigant verscheen in 1951. Vier jaar geleden, in 2016, verspreidde IKEA nog 200 miljoen gidsen over meer dan 50 landen. Dit jaar belandde de iconische catalogus al niet meer vanzelf bij je in de brievenbus, maar kon je ‘m meenemen in de winkel. Ook online kon je de gids ‘doorbladeren.’
Vind jij het jammer dat de catalogus niet meer bij je op de mat valt, of belandde hij altijd al meteen bij het oud papier?
Lees ook: 10x de grootste Ikea geheimen onthuld door Ikea-medewerkers
Bron: IKEA | Beeld: Pexels