Sommige bedrijven gaan wel erg ver met hun promotie
Bedrijven voeren onderling vaak strijd om de leukste slogan. Ze proberen een leuke woordspeling te bedenken, die ook nog eens goed blijft hangen. Al tien jaar bestaat er een verkiezing voor de slechtste slogan van het jaar. De winnaar van dit jaar heeft inderdaad een wel heel bijzondere slagzin…
Dubbelzinnigheid wordt beloond
De Slechtste Slogan Verkiezing is een idee van Christine Liebrecht, docente communicatie- en informatiewetenschappen aan de Universiteit Tilburg. Ze merkt dat slogans met een dubbele betekenis vaak winnen. Vooral als er een seksueel tintje aan de slagzin zit, is hij populair.
De prijs gaat naar…
Een paar dagen geleden heeft Liebrecht de winnaar opgebeld: Benny van Es, eigenaar van Benny’s Vleesservice in Nijmegen. Zijn slogan? ‘Mijn ballen wegen 130 gram’. Die zin leverde hem 23% van de totale stemmen op. In zijn directe omgeving krijgt hij veel leuke reacties. “Mensen vragen vaak of ik elke zulke grote ballen heb,” grapt Van Es. Hij heeft zijn slogan zelf bedacht en op zijn bus laten drukken, maar bedoelde het niet verkeerd. “Ik wilde eigenlijk achterop zetten: ‘Mijn gehaktballen wegen 130 gram'”.
Net misgegrepen
De tweede plek ging dit jaar naar Cafetaria Borst. Hun slogan luidt ‘Borstvoeding aan huis’. De slogan ‘I AM lelo’ van de gemeente Almelo eindigde op de derde plek. In totaal waren er tien slogans genomineerd en werden er ongeveer 4000 stemmen uitgebracht. Ook de slogans ‘Geniet van Duitse delicaflesse’ (Warsteiner) en ‘You maki miso happy’ (Happy Sushi) waren kanshebbers. Vind je die slogans al heftig? Vorig jaar won ‘Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen’ van dierenrechtenorganisatie Gaia. De slogan van Benny’s Vleesservice past dus mooi in het rijtje.
Lees ook: Strijd tussen bedrijven om leukste 1 aprilgrap steeds professioneler
Bron: NOS | Beeld: Pixabay