Je kunt binnenkort reclamevrij gebruik maken van Facebook en Instagram

Facebook Instagram

En dit moet je weten over het alternatief

Goed nieuws voor iedereen die een hekel heeft aan al die reclame op zijn of haar favoriete apps. Nederlanders vanaf achttien jaar en ouder kunnen vanaf november kiezen voor een reclamevrij Facebook en Instagram. Wel tegen betaling uiteraard; het kost je maandelijks zo’n tien euro.

Reclamevrij Facebook en Instagram

Vanaf november heb je op Facebook en Instagram de keuze uit een gratis versie met gepersonaliseerde reclame, óf een betaalde versie zonder reclame. Voor de populaire apps zonder reclame kun je vanaf november een abonnement afsluiten. Dat kost je via de website €9,99 euro per maand en via de app €12,99 per maand.

Je kunt Facebook en Instagram gewoon gratis, zoals je gewend bent, blijven gebruiken. Maar dat betekent wel dat je ermee akkoord gaat dat Meta informatie over jou verzamelt om je gepersonaliseerde advertenties te tonen. Eigenlijk doen ze dat nu al (het is zelfs hun grootste inkomstenbron), maar met de nieuwe functie bieden ze ons zelf de keuze.

Privacygevoelige informatie

Met de nieuwe functie in de vorm van een abonnement, wil moederbedrijf Meta naar eigen zeggen tegemoetkomen aan de eisen van het Europese Hof van Justitie. Brussel is al langere tijd kritisch op de manier waarop de bedrijven omgaan met privacygevoelige informatie. Om deze reden stellen ze een betaalde versie voor. Meta zegt de data van betalende gebruikers voortaan absoluut niet te gebruiken voor advertenties.

Gratis variant

De gratis variant met advertenties blijft voorlopig dus gewoon beschikbaar. Meta zelf geeft daar naar eigen zeggen ook de voorkeur aan. “Wij geloven in een gratis internet gedreven door advertenties en zullen mensen gratis toegang blijven bieden tot onze gepersonaliseerde producten en diensten”, klinkt er in een toelichting.

Ga jij de betaalde versie overwegen?

Lees ook: Huh? Dit is waarom Frans Bauer helemaal geen Bauer van de achternaam heet

Bron: NU.nl | Beeld: Pexels