Hashtag #IkRedHetNietMeer moet een gezicht geven aan degenen die kopje onder dreigen te gaan
Het leven wordt steeds duurder. Recordinflatie, gasprijzen die de pan uitrijzen en bedrijven die van crises graag een graantje meepikken: je voelt het allemaal in de portemonnee. En hoewel de overheid in 2023 met een pakket maatregelen komt om de druk te verlichten, zullen die er voor veel mensen niet snel genoeg zijn. Daarom startte het programma Kassa de actie #IkRedHetNietMeer.
Kopje onder
Door de aanhoudende prijsstijgingen van zowel vaste lasten als boodschappen, komen steeds meer Nederlanders niet meer uit met hun geld. Er zijn al enkele maatregelen toegepast, zoals de accijnsverlaging op benzine. Ook moet de energietoeslag de stookkosten verlichten. Het kabinet heeft bovendien werkgevers opgeroepen om de lonen te verhogen. Ook is er voor begin 2023 een pakket maatregelen aangekondigd die de laagste inkomens uit de brand moet helpen.
Consumentenprogramma Kassa, van BNNVARA, stelt echter dat deze maatregelen voor veel mensen te laat zullen zijn.
Gezicht geven
Op hun site valt te lezen: “Met de campagne #IkRedHetNietMeer wil Kassa mensen die het financieel niet meer redden en niet kunnen wachten op een maatregelenpakket ergens in 2023 een gezicht geven.” Daarom worden mensen opgeroepen hun verhaal te delen op sociale media, met daarbij de hashtag #IkRedHetNietMeer. Sinds de aankondiging van deze actie is de hashtag al trending op Twitter.
Laagste inkomens voelen zwaarste druk
Het Centraal Planbureau (CPB) legt uit dat er bovendien sprake is van ‘inflatieongelijkheid’. Dit betekent kort samengevat dat de laagste inkomens het meeste last hebben van de inflatie. Zij verwachten dat in 2023 de armoede oploopt tot 7,6 procent. Onder kinderen zou de armoede zelfs groeien tot 9,5 procent. Ook voor huishoudens met een modaal inkomen wordt het inmiddels steeds moeilijker om rond te komen.
Lees ook: Besparen op de energierekening? Houd deze apparaten in de gaten