Veel meer digitaal gepest doordat kinderen niet naar school konden

 

digitaal pesten

De Kindertelefoon werd tijdens de lockdown veel vaker gebeld over pesten

Volgende week is het de Week tegen Pesten (21 tot en met 25 september). Om dat onder de aandacht te brengen, meldt De Kindertelefoon dat de organisatie tijdens de lockdown veel vaker werd gebeld over digitaal pesten dan anders. 

Meer gebeld over digitale pesterij

De Kindertelefoon meldt dat de belletjes in april in 16,9 procent van de gevallen over digitaal pesten gingen, terwijl dat het jaar ervoor slechts 3,7 procent was. In mei ging 11,2 procent van de gesprekken over digitale pesterij, ten opzichte van 3,7 procent in het jaar ervoor. Ook in de zomervakantie kreeg De Kindertelefoon meer belletjes over dit probleem.

Niet alleen op het schoolplein

“Pesten begint vaak op het schoolplein en gaat dan online verder”, vertelt De Kindertelefoon, die gratis en vertrouwelijk een luisterend oor biedt aan kinderen van 8 tot en met 18 jaar. Toen de scholen door corona dichtgingen, bleken veel kinderen thuis ook niet veilig te zijn voor de pesterijen. Sterker nog, het pesten op school sloeg om in digitaal pesten. Dit cyberpesten kan zelfs als erger gezien worden dan de traditionele vormen van pesten. Het gaat 24 uur per dag door en je wordt getreiterd voor een groter publiek. Daarnaast kan de inhoud ervan moeilijker worden verwijderd en is de afzender vaak anoniem.

Waarom gepest?

Deze pesterijen gaan over van alles. Roline de Wilde, bestuurder van De Kindertelefoon vertelt: “Jongeren kunnen om van alles gepest worden. Uiterlijk, schoolprestaties, afkomst, geloof, geaardheid, noem maar op. Vaak in iets waarin ze ‘anders’ zijn dan de jongeren in hun omgeving. Veelal worden ze dus gepest door andere jongeren die ze kennen van school of uit de klas en soms zelfs door vrienden. In het laatste geval wordt dit vaak door vrienden weggewuifd als een grapje. Echter kan dit voor het kind helemaal niet zo aanvoelen.”

Leerkrachten

Volgens De Wilde hebben leerkrachten een belangrijke rol in het tegengaan van (digitaal) pesten. “Leerkrachten kunnen preventief het gesprek aangaan. ‘Hoe gaan wij ons (digitaal) gedragen tegenover elkaar?’, pesten signaleren en kinderen doorverwijzen naar De Kindertelefoon, waar ze altijd terecht kunnen.”

Gevolgen

Pesten kan grote gevolgen hebben voor de kinderen. Professor Heidi Vandebosch heeft onderzoek gedaan naar pesten bij jongeren. “Het ergste is wanneer traditioneel en digitaal pesten samen komen en dat gebeurt vaak. Het kan tot gevolg hebben dat jongeren klachten gaan krijgen als stress, depressie of angst”, vertelt zij.

Praten helpt

Met de Week tegen Pesten hoopt De Kindertelefoon het onderwerp bespreekbaar te maken. Praten helpt namelijk, volgens de organisatie. “Jongeren durven niet altijd om hulp te vragen, want wat als niemand je gelooft of als je bang bent zelf de schuld te krijgen? Nu veel jongeren elkaar tijdens de schoolsluiting en vakantieperiode lang niet hebben gezien, stimuleert de Week tegen Pesten om in de klas en thuis te bespreken hoe je met elkaar om wilt gaan”, aldus de organisatie.

Ouders

Voor ouders is het belangrijk om hun betrokkenheid te tonen en te bespreken wat wel en niet kan online, vertelt professor Vandebosch. “Ga het niet voor je kind oplossen, daardoor gaat hij zich alleen nog maar machtelozer voelen. Probeer samen tot een oplossing te komen. Dit is niet altijd makkelijk. Vaak moet je meerdere oplossingen uitproberen en achteraf toetsen bij het kind hoe de situatie nu is.

Lees ook: Facebook voert nieuwe functies in om pesten tegen te gaan

Bron: Metro | Beeld: Unsplash