Winkels mogen de prijs niet meer verhogen vóór het geven van korting
Na Black Friday, Sinterklaas en met de komende feestdagen voor de deur spelen winkels in op de hoeveelheid inkopen die gedaan moeten worden deze maand. Kortingen zijn in dit geval erg aantrekkelijk, vooral wanneer het lijkt alsof men een flinke deal gescoord heeft. Nu blijkt dat deze kortingen niet altijd kloppen. Dat wordt ook wel ‘nepkorting’ genoemd. Dit is in 2023 niet meer toegestaan.
Wat is nepkorting?
Het is je vast wel eens overkomen: je wilt een artikel graag hebben en dan blijkt dat er een enorme korting op zit. In plaats van €75, kost dat nieuwe product nu nog maar €40. Dat is een korting van bijna 50 procent! Je koopt het artikel en het voelt alsof je net de slag van je leven geslagen hebt. Op deze manier bespaar je flink wat geld voor de feestdagen. Toch blijkt dit een illusie. Veel winkels verhogen namelijk net voor het geven van korting de oorspronkelijke prijs van het artikel. Het kan dus zijn dat een artikel dat op de website afgeprijsd staat van €75 naar €40, een paar weken eerder nog €45 kostte. Dit betekent dat die korting van bijna 50% die je dacht te scoren, uiteindelijk maar een korting van 13% blijkt te zijn. Dit soort nepkortingen mogen in 2023 door winkels niet meer aangeboden worden .
De oplossing
In een artikel van NU.nl noemt Micky Adriaansens van Economische Zaken dit soort kortingen misleiding. Dit omdat het gaat om een korting die eigenlijk geen korting is. Dit wordt vanaf 2023 tegengegaan door een nieuwe aanpak: winkels mogen in het geval van korting alleen nog maar de laagste vanafprijs van de laatste 30 dagen tonen en dus niet een aangepaste hogere prijs. Zo wordt misleiding tegengegaan.
Wel bestaan er een aantal uitzonderingen. Artikelen die nog geen 30 dagen te koop zijn, hoeven zich hier niet aan te houden en producten met een beperkte houdbaarheid zijn ook vrij van deze nieuwe regel. Wanneer er sprake is van meerdere prijsveranderingen in een korte tijd (drie maanden), mag de winkel ook nog terugverwijzen naar een eerdere hoge prijs zolang deze binnen de afgelopen drie maanden is voorgekomen. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat er tijdens het winkelen minder sprake is van misleiding en dat een schijnbaar goede korting ook echt een goede korting is.
Lees ook: In je (online) winkelmandje: 3 feitjes over kortingen
Bron: NU.nl | Beeld: Unsplash, Artem Beliaikin