De laatste maanden is er een flinke toename in nepberichten van de Belastingdienst
Oplichters lijken hun kans te grijpen nu de wereld overhoop ligt door de coronacrisis. Naast een grote toename in fraude met webshops, zijn er ook steeds meer meldingen van neppe berichten van de Belastingdienst. Met valse mails of sms-berichten van de Belastingdienst proberen oplichters gegevens te achterhalen en geld te vangen.
Grote toename
Neppe berichten van de Belastingdienst komen regelmatig voor, maar zelden in zulke hoge aantallen als de laatste paar maanden. “Normaal krijgen we zo’n 2000 meldingen per week. Tijdens de coronacrisis zien we soms een piek van tussen de 10.000 en 12.000 meldingen per week” vertelt Henk Hendriks van de Belastingdienst aan AD. Volgens Hendriks kan deze grote stijging samenhangen met de coronacrisis. We brengen allemaal meer tijd online door, waardoor we vaker verdachte berichten onder ogen krijgen. Ook is het voorjaar de periode van de inkomstenbelasting. Oplichters zien dat als een goede kans om valse belastingberichten te sturen.
Valse verzoeken
Er worden voornamelijk mails en sms’jes rondgestuurd die zogenaamd van de Belastingdienst komen. Hierin staat bijvoorbeeld dat de ontvanger van het bericht een belastingschuld moet afbetalen en wordt er gedreigd met een deurwaarder. Ook wordt er soms gevraagd om in te loggen op een nagemaakte website van de Belastingdienst. Hiermee kunnen oplichters de DigiD-gegevens van mensen achterhalen en daar vervolgens fraude mee plegen.
Wantrouw mails en sms’jes
Twijfel je of een mail of sms van de Belastingdienst echt is of niet? Er is gelukkig altijd een duidelijk antwoord. De Belastingdienst stuurt namelijk nooit emails of sms-berichten, verklaart Hendriks. Ontvang je een betaal- of inlogverzoek via mail of sms, dan kun je er dus van uitgaan dat dit valse berichten zijn. Open de mail niet en maak er melding van bij de Belastingdienst.
Lees ook: Rond, amandelvormig of klein: dit zegt de vorm van je ogen over je persoonlijkheid
Bron: AD | Beeld: Unsplash