Noodgeval: vrouw belt 112 omdat hotel niet genoeg handdoeken heeft

noodgeval

Ze vond het duidelijk een noodgeval.

Een medewerker van de meldkamer in Den Bosch kreeg afgelopen donderdag een wel héél bijzonder telefoontje. Aan de lijn was namelijk een vrouw die melding wilde maken van te weinig handdoeken op haar hotelkamer en een kraan die niet werkte. Een heus noodgeval, althans in de ogen van de hotelgast.

Verbinding verbroken

De vrouw belde met klachten over haar geboekte hotelkamer. Volgens haar waren er te weinig handdoeken aanwezig en werkte de kraan van het bad niet. De hotelgast nam dit zo serieus dat ze besloot het noodnummer 112 te bellen. Daar vond ze alleen niet de hulp die ze had verwacht, want natuurlijk kon de meldkamer deze klacht niet serieus nemen. De verbinding werd meteen verbroken. “We hebben meteen de verbinding verbroken, zodat wij de telefoon niet bezet houden voor iemand die wel in levensgevaar of nood verkeert”, verklaart de politie via social media.

Valse belletjes

Helaas hebben meldkamers vaker te maken met nutteloze belletjes. Meestal gaat het om kinderen die kattenkwaad uithalen, maar soms zit er ook een telefoontje zoals dit bij. Het lijkt misschien onschuldig, maar dat is het niet. De meldkamer moet elk telefoontje serieus nemen om mensen in nood zo snel mogelijk te kunnen helpen. Arjan van Geel, operationeel expert bij de politie, benadrukt het van groot belang is dat men zorgvuldig met het noodnummer omgaat. “Als een kind een valse melding doet, bijvoorbeeld van brand bij de buren, dan zal de brandweer gaan rijden. En als er dan ergens anders écht brand is, hebben ze een probleem.” In 2023 werd het noodnummer 112 maar liefst 3,7 miljoen keer gebeld. Schokkend genoeg was er bij 1,6 miljoen van deze belletjes sprake van misbruik of verkeerd gebruik.

Lees ook: Kinderen vinden botten van dinosaurus Tyrannosaurus rex

Bron: RTL Nieuws, BN De Stem | Beeld: Unsplash