De grootste spoorvakbond is weinig positief over het voorstel
Vlak na de aankondiging van een reeks nieuwe stakingen door het personeel van de NS, komt het spoorbedrijf met een verbeterd bod voor hun cao. Die cao is namelijk al maandenlang een pijnpunt in de onderhandelingen tussen de Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden.
Excuses
In de brief schrijft directeur HR & Organisatie bij de NS, Richard Greve: “We hebben mede door corona laat gereageerd op de krappe arbeidsmarkt. Met alle gevolgen van dien: instabiele roosters, onvoldoende ruimte om vrij te kunnen nemen en uitval.”
Na maandenlang de boot afhouden, lijkt het erop dat het bestuur van de NS dan toch het boetekleed aantrekt. Zij roepen op om ‘de handen ineen te slaan’. “Een goede cao vormt daarvoor de basis. Met een loonafspraak die past bij de prijsontwikkeling. En die ook antwoord geeft op de acute problemen die wel met een cao-afspraak zijn op te lossen. De directie begrijpt dat NS de eerste stap moet zetten.”
Verbeterd bod
Het bod waar de NS nu mee komt, is al beter dan hun originele plan voor de cao. Zo stellen zij voor om met terugwerkende kracht per 1 juli een loonsverhoging van 5 procent in te voeren. Hier komt begin volgend jaar nog een verhoging van 2,5 procent bij. Ook zouden medewerkers een eenmalige uitkering krijgen van 650 euro.
De directie heeft aangegeven dat zij een minimumloon van 14 euro willen opnemen in de cao, en dat zij ‘afspraken willen maken’ over het omgaan met ‘de onzekerheid van de inflatieontwikkeling’.
Reacties vakbonden: ‘Te bizar voor woorden’
Van de vakbonden reageert de CNV het meest positief. “De treinstakingen hebben gewerkt. NS lijkt eindelijk te beseffen wat er aan de hand is en trekt het boetekleed aan”, zegt bestuurder Jerry Piqué. Hij stelt verder ‘met een slag om de arm’ dat hij het een mooi openingsbod vindt. “We gaan dit nu eerst intern bespreken met de cao-commissie en komen dan met een reactie.”
De grootste spoorvakbond, de VVMC, is minder positief. “Hoe is het mogelijk dat NS zegt dat ze te laat hebben gereageerd? Dat is eigenlijk te bizar voor woorden”, aldus Wim Eilert. Hij heeft ook kritiek op het gebrek aan structurele oplossingen. Volgens hem biedt de NS een hoop ‘eenmalige’ oplossingen. “Daar zijn wij niet zo van, wij leggen dingen liever structureel vast in cao’s”, legt hij uit.
In elk geval gaan de vakbonden niet direct akkoord met het nieuwe voorstel. Zij bespreken nu eerst of ze het verbeterde bod überhaupt goed genoeg vinden om weer in onderhandeling te gaan. Ook is het nog niet duidelijk of de aankomende stakingen met het nieuwe bod on hold worden gezet.
Lees ook: Twee weken lang geen treinen tussen Lelystad en Dronten