NS kondigt opnieuw minder treinen aan wegens personeelstekort

treinen

Vanaf vandaag rijden er op zes trajecten minder treinen

Deze week met de trein naar Schiphol, Rotterdam of Eindhoven? Controleer dan goed of je trein wel gaat. Vanaf vandaag rijden er namelijk op zes trajecten door het land minder treinen, zo kondigt NS zondag aan. Dat zijn er twee meer dan de afgelopen week. 

Treinen schrappen

De NS kampt al een tijdlang met een groot tekort aan machinisten en conducteurs. Hierdoor werden de afgelopen tijd al minder treinen ingezet, maar deze week gaat de NS hier nog verder in snijden. Vanaf vandaag vallen er op zes trajecten treinritten uit. Het gaat onder meer om Intercity’s tussen Arnhem en Schiphol en Rotterdam en Sprinters tussen Gouda en Den Haag en Rotterdam. Op sommige trajecten zullen er enkel in de spits minder treinen rijden, maar op andere trajecten gaat het om een groot deel van de dag.

“Het wordt spannend”, laat een NS-woordvoerder zich uit tegen NOS over de dienstregeling tijdens de zomer. “Er zijn tekorten over de hele linie en uiteraard willen we geen treinen schrappen, maar doen we dit op trajecten waar het het ‘minste pijn’ doet en waar personeelstekorten op dit moment het grootst zijn.”

Zes trajecten

Hieronder vind je een overzicht van alle trajecten met uitval:

  • Arnhem CS – Schiphol Airport – Rotterdam CS: op werkdagen tot 20:00 uur twee keer per uur een Intercity.
  • Amsterdam CS – Enkhuizen: twee keer per uur een spits Intercity.
  • Rotterdam CS – Gouda Goverwelle: twee keer per uur een spits Sprinter.
  • Dordrecht – Lelystad CS: op zaterdag twee keer per uur een Intercity.
  • Amsterdam CS – Eindhoven CS: op maandag tot en met zaterdag twee keer per uur een Intercity.
  • Den Haag CS – Gouda Goverwelle: op werkdagen tot 20:30 uur twee keer per uur een Sprinter.

De maatregelen gelden van 4 tot en met 10 juli. In de week van 11 juli zal de NS op acht trajecten minder treinen in gaan zetten, zo meldt de NOS.

Personeelstekort

Naast een groot tekort aan machinisten en conducteurs heeft de NS te weinig servicemedewerkers en IT-personeel. In totaal zijn er zo’n 1100 vacatures. Waar deze laatste groep relatief snel aan het werk zou kunnen, is dat niet het geval bij beginnende machinisten en conducteurs. Een opleiding tot machinist duurt namelijk twee jaar en voor een opleiding tot conducteur geldt dat je zes maanden bezig bent. Daarnaast heeft elke machinist zijn eigen traject, en kan diegene daardoor niet overal worden ingezet. “Vooral in het weekend vraagt het om veel flexibiliteit”, laat de woordvoerder van de NS weten.

Lees ook: Schiphol en KLM doen oproep aan reizigers: ‘Neem de trein naar het vliegveld’

Bron: NOS, NU.nl | Beeld: Unsplash, Alp Ancel