NS: langere treinen geen oplossing voor personeelstekort

NS

Reizigersorganisatie Rover denkt daar anders over en komt met oplossingen

Door een structureel personeelstekort gaat per 11 december een nieuwe dienstregeling van de NS in, waarbij er minder treinen zullen rijden. Reizigersorganisatie Rover denkt dat er meerdere oplossingen mogelijk zijn om te voorkomen dat de reiziger hinder zal ondervinden. 

Oplossingen

Zo pleit Rover ervoor om het dienstdoende kantoor- en winkelpersoneel van de NS in te zetten als conducteurs om het tekort bij de treinen op te vangen. Het personeelstekort bij de NS bestaat voornamelijk uit conducteurs, waardoor er is gekozen voor de nieuwe dienstregeling eind dit jaar. Vanaf 11 december zal de NS met een tiende minder treinen rijden dan voor de coronapandemie. Freek Bos, directeur van Rover, is van mening dat de NS te makkelijk het aantal treinen vermindert om het personeelstekort op te lossen.

Iemand die in de kiosk staat of op kantoor werkt bij NS, zou ook makkelijk een dag kunnen worden ingezet als conducteur. Bos: “Het is beter om reizigers te vervoeren dan ze met koffie op het perron te laten wachten op een trein die niet komt. En cijfers berekenen kan op de andere vier dagen ook wel.” Als tweede oplossing pleit Bos ervoor dat de NS met langere treinen moet gaan rijden als reactie op het personeelstekort.

Geen reële oplossingen

De NS ziet de voorgestelde oplossingen van Rover niet als reële oplossingen voor het personeelstekort. Het idee om personeelsleden van andere afdelingen in te zetten op de trein, is niet haalbaar. NS vertelt hierover: “Het is echt een vak om op de trein te werken. Mensen die op kantoor of in een winkel werken, kunnen niet zomaar als conducteur in de trein aan de slag.”
Op lange treinen met gemiddeld 8 rijtuigen wil de NS 2 conducteurs hebben en daarom is tevens de tweede oplossing van Rover niet haalbaar voor de NS. Een lange trein met slechts 1 conducteur is niet conform aan de service en (sociale) veiligheid die de NS wil bieden. Bovendien wil de NS de werkdruk niet nog verder verhogen voor het personeel. Volgens Bos zou het echter prima werken om 1 conducteur in te zetten op een lange trein: “Nu staan mensen soms opgepropt in een korte trein en dat is ook hartstikke onveilig.”

Toekomst

De NS heeft nog geen duidelijke visie hoe het personeelstekort in de toekomst wel opgevangen moet worden, gezien de nieuwe dienstregeling slechts van tijdelijke aard is. De NS zegt hier ook over: “Al mag duidelijk zijn dat het blijven schrappen van treinen op de lange termijn geen oplossing is.” Ondertussen groeit volgens Rover wel de ontevredenheid onder de reizigers. In september ontving de reizigersorganisatie 60 procent meer klachten dan in dezelfde maand in 2019.

Lees ook: Nog maar een derde van de Schipholbeveiligers is tevreden over baan

Bron: NU | Beeld: iStock