Reizigersorganisatie Rover denkt daar anders over en komt met oplossingen
Door een structureel personeelstekort gaat per 11 december een nieuwe dienstregeling van de NS in, waarbij er minder treinen zullen rijden. Reizigersorganisatie Rover denkt dat er meerdere oplossingen mogelijk zijn om te voorkomen dat de reiziger hinder zal ondervinden.
Oplossingen
Zo pleit Rover ervoor om het dienstdoende kantoor- en winkelpersoneel van de NS in te zetten als conducteurs om het tekort bij de treinen op te vangen. Het personeelstekort bij de NS bestaat voornamelijk uit conducteurs, waardoor er is gekozen voor de nieuwe dienstregeling eind dit jaar. Vanaf 11 december zal de NS met een tiende minder treinen rijden dan voor de coronapandemie. Freek Bos, directeur van Rover, is van mening dat de NS te makkelijk het aantal treinen vermindert om het personeelstekort op te lossen.
Iemand die in de kiosk staat of op kantoor werkt bij NS, zou ook makkelijk een dag kunnen worden ingezet als conducteur. Bos: “Het is beter om reizigers te vervoeren dan ze met koffie op het perron te laten wachten op een trein die niet komt. En cijfers berekenen kan op de andere vier dagen ook wel.” Als tweede oplossing pleit Bos ervoor dat de NS met langere treinen moet gaan rijden als reactie op het personeelstekort.
Geen reële oplossingen
Toekomst
Bron: NU | Beeld: iStock