Klanten moeten vaak meer betalen dan op bordjes in de winkel staat
De Consumentenbond vindt dat Albert Heijn nog steeds te vaak verkeerde prijzen laat zien in de winkel. Bedragen die op de kassabon staan vallen vaak hoger uit dan op bordjes in de winkel vermeld staat. Volgens de Bond komen die fouten al jaren voor en moeten klanten worden gecompenseerd voor de geleden schade. Ze hebben de supermarktketen dan ook gedagvaard.
Niet verbeterd
Het probleem is al langer gaande bij de Albert Heijn. Vorig jaar meldde de Consumentenbond al dat voor het derde jaar op rij er veel misgaat met kassabonnen. De supermarktketen beloofde eerder dat wanneer er iets fout gaat met de prijs en de klant dat kan aantonen, hij of zij het gehele aankoopbedrag van het betreffende product terugkrijgt. De Consumentenbond merkte echter op dat veel caissières niet op de hoogte zijn van deze regeling, waardoor klanten alsnog vaak gedupeerd worden.
Gedagvaard
En nu is het, na diverse malen actie te hebben ondernomen, voor de consumentenbond genoeg. “We hebben meerdere keren met Albert Heijn gesproken”, vertelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. “De supermarktketen zegt dat het zelf onderzoek naar kassabonfouten liet doen en dat het probleem heel klein was, maar weigert ons inzage te geven. We vragen de rechter nu om Albert Heijn te manen dit onderzoek met ons te delen. Zo kunnen we de aangerichte schade beter vaststellen en vervolgens een schadevergoeding afdwingen voor consumenten.”
Bevindingen
Albert Heijn kon zich eerder al niet vinden in het beeld dat de Consumentenbond schetst. Een woordvoerder van de supermarktketen meldde vorig jaar dat er “keihard gewerkt” is om te verbeteren op dit vlak, en dat er bij slechts minder dan 1 procent van de aanbiedingen eens iets fout gaat. Maar waar de Albert Heijn claimt hun bevindingen te hebben gedeeld met de Consumentenbond, zegt de consumentenorganisatie geen rapport te hebben gezien.
Jumbo en Plus
Supermarktketens Jumbo en Plus hebben wel verbeteringen doorgevoerd op het gebied van transparante prijzen. Hier werden onder andere mystery shoppers ingezet, en kregen mensen wél hun geld terug als er een fout was gemaakt.
Lees ook: Thijs Römer na een maand gevangenisstraf weer op vrije voeten
Bron: NU.nl, Archief | Beeld: Adobe Stock