Oppassen geblazen!
Hou jij je altijd aan de juiste snelheid? Zo niet, dan moet je de komende tijd extra opletten. De Europese flitsmarathon komt er namelijk aan, en dat betekent dat politiemachten in allerlei Europese landen worden aangemoedigd om extra snelheidscontroles uit te voeren. Enne, je raadt het al: ook Nederland doet mee aan dit initiatief.
Flitsmarathon
Bestuurders die graag stevig doorrijden krijgen het de komende tijd iets moeilijker. Op 15 april begint namelijk de traditionele Europese flitsmarathon van internationale politieorganisatie Roadpol. Tot 21 april moedigt de organisatie de politiemachten van 29 verschillende landen aan veel meer op snelheid te controleren. Uiteraard onder het mom van het vergroten van de verkeersveiligheid.
De naam van de actie lijkt alleen niet écht een link met veiligheid te suggereren. Roadpol noemt de flitsmarathon namelijk doodleuk de Speedweek. Uiteraard wordt er niet alleen gecontroleerd op kantoortijden: zowel diep in de nacht als vroeg in de ochtend kun je alsnog gepakt worden.
Wees gewaarschuwd
Autobahn meldt dat er binnen Speedweek één bepaalde dag is die nog erger is dan de rest. Op 19 april wordt naar verluidt echt alles uit de kast getrokken om hardrijders te pakken. Je bent dus gewaarschuwd. Na de 21ste is gelukkig alles weer bij het oude. Je moet je dus even een weekje weten te gedragen.
Handhaving grote steden
De afgelopen tijd kwamen snelheidscontroles vaker in het nieuws. Zo trokken mobiliteitswethouders in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag onlangs aan de alarmbel. De grote steden willen namelijk zelf controle over de handhaving op gemeentelijke wegen. Volgens de gemeenten doet justitie op het moment te weinig om hardrijders en bestuurders onder invloed af te remmen.
De gemeenten willen de verantwoordelijkheden van BOA’s uitbreiden met taken zoals het uitvoeren van snelheidscontroles met laserguns, alcoholcontroles op wegen en fietspaden en bekeuren op kentekens. Naast het invoeren van deze super-BOA’s willen de gemeenten eigen flitspalen gaan plaatsen om te hard rijden tegen te gaan. Dit zou vooral op wegen zijn waar drempels niet ideaal zijn voor de verkeerssituatie, zoals bijvoorbeeld 30 kilometer-zones.
Lees ook: Grote steden willen handhaving met eigen politie en flitspalen
Bron: Autobahn | Beeld: Adobe Stock