‘Je staat een uur of langer in de wacht, of de verbinding wordt opeens verbroken’
Onderzoek door BNR laat zien dat veel energiebedrijven op het moment lastig te bereiken zijn. Klanten hebben namelijk volop vragen over mogelijke prijsstijgingen, of hun energierekening. Dit zorgt voor grote drukte bij de klantenservice van verschillende energiemaatschappijen. Hierdoor zijn zij vaak lastig of zelfs helemaal niet te bereiken.
Honderden klachten
De Consumentenbond heeft inmiddels honderden klachten ontvangen, stelt Radar op zijn website. De bond heeft daarom dan ook al twee keer melding gemaakt bij de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM).
BNR schrijft zelf dat energiebedrijven hun slechte bereikbaarheid wijten aan ‘de vele vragen over de stijgende energieprijzen’. Op hun site deelt de radiozender dat zij een steekproef hebben gedaan bij verschillende energiebedrijven. En daar kwam weinig goed nieuws uit.
Eindeloos in de wacht
Zo varieerden de wachttijden van drie kwartier tot zelfs anderhalf uur. Klanten van Essent komen er bijvoorbeeld slecht vanaf. Het energiebedrijf laat een automatisch bericht horen dat het ‘erg druk’ is, en dat klanten beter later kunnen terugbellen. Hierna wordt de verbinding verbroken.
De Consumentenbond liet via woordvoerder Joyce Donat weten dat zij soortgelijke ervaringen hebben. “Het is ongelooflijk moeilijk om ze te pakken te krijgen. Bij Greenchoice moet je weliswaar 35 minuten wachten, maar daar spraken we tenminste nog iemand. Bij Energiedirect kregen we niemand aan de lijn.” Ook BNR slaagde er niet in om iemand van Energiedirect aan de lijn te krijgen.
Energiebedrijven reageren
Eneco liet in een reactie aan BNR weten dat zij dagelijks ‘meer dan tweeduizend telefoontjes’ krijgen. “De zorgen nemen snel verder toe waardoor de wachttijden ook langer worden”, legt het energiebedrijf uit.
De oplossing is voor veel bedrijven dan ook om hun klantenservice uit te breiden. Maar Eneco stelt dat dit ‘door de krappe arbeidsmarkt enorm lastig is’. Essent heeft naar eigen zeggen om dezelfde reden problemen met het vinden van nieuwe werknemers. Vattenfall heeft toegezegd zijn klantenservice met 200 collega’s uit te breiden.
Lees ook: Prinsjesdag 2022 zit erop: wat betekent de miljoenennota voor jou?