Ook PostNL heeft steeds meer last van de inflatie

PostNL

De inflatie zet de winstgeving van het bedrijf flink onder druk

Bezorgbedrijf PostNL heeft steeds meer last van de stijgende inflatie. Dit is een harde klap, aangezien het bedrijf in eerste instantie niet had gedacht hier last van te gaan krijgen. Toch bestellen de consumenten minder, terwijl de kosten blijven oplopen. 

Inflatie

PostNL lijdt al een langere tijd onder de inflatie, maar het afgelopen kwartaal is de situatie in een rap tempo verslechterd. Dit komt mede doordat bijvoorbeeld boodschappen duurder worden en de energieprijzen flink stijgen. Hierdoor hebben Nederlanders steeds minder budget over om online te bestellen. Dit betekent voor het bezorgbedrijf dat ze minder pakketten hoeven te bezorgen, wat leidt tot tegenvallende opbrengsten.

Maatregelen

De inflatie zet de winstgeving van PostNL dus flink onder druk. Toch hoopt het bedrijf hier wat tegen te kunnen doen door terughoudender te worden met het aannemen van nieuwe werknemers, en willen ze minder investeren en de prijzen voor webwinkels verhogen. Een prijsverhoging voor de consumenten staat op dit moment nog niet in de agenda, maar zal wel in het achterhoofd worden gehouden.

Verlies

PostNL houdt er rekening mee dat het bedrijf in het derde kwartaal een verlies gaat maken van ongeveer een miljoen euro binnen de pakketbezorging. Hierbij zal het aantal bezorgde pakketten waarschijnlijk 1,1 procent lager zijn dan een jaar eerder. En hoewel het nu nog verwachtingen zijn, zal PostNL op 7 november bekend maken wat de definitieve cijfers zijn van het derde kwartaal.

Lees ook: EU-leiders zetten steeds verdere stappen tegen hoge gasprijzen

Bron: NU, NOS | Beeld: iStock