Op deze dag vindt de piek van de Europese flitsmarathon plaats

Het is de hele week oppassen geblazen, maar op déze dag moet je extra uitkijken

Hou jij je altijd aan de juiste snelheid? Zo niet, dan moet je deze week extra opletten. De Europese flitsmarathon is namelijk begonnen, en dat betekent dat politiemachten in allerlei Europese landen worden aangemoedigd om extra snelheidscontroles uit te voeren. Hoewel er de hele week aan de lopende band geflitst wordt, is er één specifieke dag waarop je helemaal moet opletten. 

Flitsmarathon

Bestuurders die graag stevig doorrijden hebben het deze week iets moeilijker. Afgelopen maandag begon namelijk de traditionele Europese flitsmarathon van internationale politieorganisatie Roadpol. Tot 21 april moedigt de organisatie de politiemachten van 29 verschillende landen aan veel meer op snelheid te controleren. Uiteraard onder het mom van het vergroten van de verkeersveiligheid.

Tijdens een vergelijkbare flitsmarathon vorig jaar werden, alleen al door het verkeersteam Midden-Nederland (!), drieduizend verkeersovertredingen geregistreerd en 44 rijbewijzen ingevorderd.

Absolute piek

Hoewel er vanaf maandag dus op veel plekken extra controles plaatsvinden, is er binnen de Speedweek één bepaalde dag die nog erger is dan de rest. Aanstaande vrijdag, 19 april, wordt er alles uit de kast getrokken om hardrijders te pakken. Dan wordt er 24 uur lang op veel plekken zeer intensief gecontroleerd. Dat gebeurt niet alleen met onopvallende snelheidscontroles, maar ook met laserguns en onopvallende politie-auto’s. En uiteraard wordt er niet alleen gecontroleerd op kantoortijden: zowel diep in de nacht als vroeg in de ochtend kun je gepakt worden.

Handhaving grote steden

De afgelopen tijd kwamen snelheidscontroles vaker in het nieuws. Zo trokken mobiliteitswethouders in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag onlangs aan de alarmbel. De grote steden willen namelijk zelf controle over de handhaving op gemeentelijke wegen. Volgens de gemeenten doet justitie op het moment te weinig om hardrijders en bestuurders onder invloed af te remmen.

De gemeenten willen de verantwoordelijkheden van BOA’s uitbreiden met taken zoals het uitvoeren van snelheidscontroles met laserguns, alcoholcontroles op wegen en fietspaden en bekeuren op kentekens. Naast het invoeren van deze super-BOA’s willen de gemeenten eigen flitspalen gaan plaatsen om te hard rijden tegen te gaan. Dit zou vooral op wegen zijn waar drempels niet ideaal zijn voor de verkeerssituatie, zoals bijvoorbeeld 30 kilometer-zones.

Lees ook: Grote steden willen handhaving met eigen politie en flitspalen

Bron: AD, Archief | Beeld: Adobe Stock