Ouders aan de zijlijn: school neemt tijdelijke afstand van Magister

magister

Een ontwikkelingspsycholoog noemt de app ‘een symptoom van bemoeizucht’

Op een school in Zeist krijgen ouders drie maanden lang geen toegang meer tot Magister om de cijfers van hun kinderen in te zien. De reden? De school probeert hierdoor de prestatiedruk van de leerlingen te verlagen. 

Magister

Magister is een online systeem waar de cijfers en roosters van leerlingen in komen te staan. Dit programma wordt met name gebruikt bij kinderen van het voortgezet onderwijs. En waar kinderen toegang hebben tot het systeem, hebben ouders dat ook. Tot nu.

Op het Jordan Lyceum in Zeist gaat het systeem drie maanden lang offline voor de ouders van de leerlingen. Op de school kwamen leerkrachten erachter dat leerlingen bij wie ouders meekeken in hun Magister, meer druk voelden dat leerlingen waar ouders dat niet bij deden.

Regie

“Ouders zien het vaak als interesse tonen, maar voor leerlingen voelt het meer als over de schouder meekijken”, aldus leraar Stijn Uittenbogaard. Hij adviseert dan ook dat ouders beter samen met hun kinderen naar de cijfers kunnen kijken. “Je mag kinderen best meer regie geven.”

Onderzoek

Uit een onderzoek uit 2021 is gebleken dat jongeren steeds meer prestatiedruk, wat betreft werk en school, voelen. Ook is gebleken dat vrouwen deze druk meer ervaren dan mannen. Vier op de tien jongeren ervaren dan ook druk om aan alle verwachtingen te voldoen.

En precies daarom vond het Jordan Lyceum het hoog tijd om ouders een time-out te geven. Volgens Uittenbogaard schieten ouders daar namelijk niks mee op. Ook ontwikkelingspsycholoog Steven Pont vind Magister niet heel handig. Zo noemt hij de app ‘een symptoom van bemoeizucht’ en dat ‘Magister vaak als controlemiddel wordt ingezet, wat tot weerstand kan leiden.”

Lees ook: OML-Eva deelt verdrietig bericht: ‘Het gaat niet meer zo goed’

Bron: Metro Nieuws | Beeld: Adobe Stock