PostNL stopt met briefjes in de brievenbus als bezorger voor een dichte deur staat

postnl-stopt-met-briefje

De bezorger staat bij één op de tien pakketten voor een dichte deur

Staat de pakketbezorger van PostNL voor een dichte deur, dan krijg je vanaf eind deze week geen briefje meer in de brievenbus. Dat scheelt het post- en pakketbedrijf namelijk tijd en geld. Volgens een woordvoerder zijn er wel een aantal uitzonderingsgevallen waarbij je nog wel een briefje krijgt. 

Digitaal

Het bekende ‘we hebben je gemist’-briefje kennen we allemaal. Het was een handige oplossing als je niet thuis was, maar PostNL gaat er toch mee stoppen. In plaats van het briefje, word je digitaal op de hoogte gehouden van waar je pakketje is gebleven. “Dat geldt voor circa 95 procent van alle pakketten”, aldus een woordvoerder van PostNL.

Uitzonderingen

Er zijn uitzonderingen waarbij je wel een briefje krijgt. Wanneer je als particulier een pakje afgeeft bij een PostNL-punt en de ontvanger niet thuis is én er geen e-mailadres bekend is, bijvoorbeeld. Ook zijn er nog andere gevallen waarbij je alsnog een briefje op de mat krijgt. “Dat doen we in dat geval ook bij officiële stukken of medische zendingen, mits dat zo is aangegeven”, vertelt PostNL. Hetzelfde geldt voor cadeaus of een relatiegeschenk.

70.000 kilo papier

De reden dat het post- en pakketbedrijf stopt met de briefjes, is dat er bij één op de tien pakketten niet wordt opengedaan. Het pakketje wordt dan vaak bij de buren of een PostNL-punt afgegeven. In plaats van een briefje, word je dus straks via de mail of de PostNL-app op de hoogte gehouden. “Dat scheelt de pakketbezorger tijd en het bespaart 70.000 kilo papier per jaar.”

Lees ook: Huisartsen vragen aandacht voor hoge druk op de huisartsenzorg

 Bron: NU.nl | Beeld: Pexels