Reisorganisaties waarschuwen: geen geld terug bij zelf annuleren vlucht

reisorganisaties

Zelf je vlucht annuleren kan niet zomaar kosteloos

Schiphol is op dit moment nog altijd niet van de problemen af. De luchthaven heeft voor de zomervakantie flink wat vluchten geschrapt door de drukte, wat bij veel reizigers tot grote paniek leidt. Daarom hebben veel mensen hun vlucht uit voorzorg al geannuleerd, maar dat is volgens reisorganisaties niet slim.

Geduld hebben

Reisorganisaties waarschuwen nu namelijk dat reizigers die zelf hun vlucht annuleren, geen geld terug krijgen. Reisbranchevereniging ANVR legt uit dat problemen op de luchthaven geen geldige reden zijn om een vlucht te annuleren en zo je geld terug te krijgen. Daarnaast stelt directeur Frank Oostdam dat reisbureaus in de problemen kunnen komen wanneer iedereen ineens massaal zijn vlucht annuleert. Reisbureaus als TUI en Sunweb vragen hun klanten daarom om nog even geduld te hebben.

Je vlucht niet annuleren maar proberen om te boeken? Ook dat gaat lastig worden. “Geef ons even de tijd om zaken goed uit te zoeken”, klinkt het bij Sunweb.  TUI stelt dat omboeken alleen kan onder bepaalde voorwaarden. “Maar een vakantie van drie weken in een vijfsterrenhotel op Tenerife is natuurlijk niet kosteloos in te ruilen voor drie dagen Disney”, laat een woordvoerster van TUI weten.

Annuleren

Schiphol gaat de komende zomermaanden flink wat vluchten schrappen. De luchthaven beperkt het aantal vertrekkende reizigers per dag tot 67.500 op de drukste dagen in juli tot 72.500 in augustus. Dat maakte Schiphol vorige week bekend. Dagelijks gaat dit dus om 13.500 stoelen.

De Amsterdamse luchthaven kampt al een tijdlang met personeelstekorten, met name in de handbagagecontrole. In combinatie met de toegenomen stroom vakantiegangers zorgt dit al wekenlang voor enorme drukte, met veel vertraagde en soms zelfs geannuleerde vluchten tot gevolg. Houd de website van de reisorganisatie waarbij jij je vakantie hebt geboekt goed in de gaten.

Lees ook: Schiphol beperkt deze zomer aantal passagiers met 13.500 per dag

Bron: Hart van Nederland | Beeld: Brunopress