Vele duizenden reizigers worden gedupeerd
Schiphol gaat de komende zomermaanden flink wat vluchten schrappen. De luchthaven beperkt het aantal vertrekkende reizigers per dag tot 67.500 op de drukste dagen in juli tot 72.500 in augustus. Dat maakte Schiphol donderdagavond bekend.
Duizenden gedupeerden per dag
Het hing al even in de lucht, maar nu is de kogel door de kerk: Schiphol gaat op de schop. De luchthaven kan de zomerdrukte in combinatie met een tekort aan beveiligers en bagageafhandelaars niet aan en gaat daarom behoorlijk wat vluchten schrappen. De maatregelen gaan per 1 juli in. Het is duidelijk dat vele duizenden reizigers hierdoor gedupeerd zullen worden. Volgens Schiphol-topman Dick Benschop zullen in juli gemiddeld 13.500 passagiers per dag minder dan gepland vertrekken.
Rotgevoel
“We nemen deze maatregel met een rotgevoel. Zeker na de impact van corona willen wij en al onze partners niets liever dan alle reizigers met open armen ontvangen. Er is deze zomer veel mogelijk op Schiphol, maar niet alles kan”, laat Benschop donderdagavond weten in een speciaal belegde persconferentie. “Deze maatregel zorgt ervoor dat de overgrote groep reizigers veilig en betrouwbaar kan reizen vanaf Schiphol, maar er zullen dus ook mensen zijn die niet kunnen vliegen.”
Personeelstekort
De Amsterdamse luchthaven kampt al een tijdlang met personeelstekorten, met name in de handbagagecontrole. In combinatie met de toegenomen stroom vakantiegangers zorgt dit al wekenlang voor enorme drukte, met veel vertraagde en soms zelfs geannuleerde vluchten tot gevolg.
Om korte metten te maken met het personeelstekort, keert Schiphol deze zomer een bonus van 5,25 euro per uur uit aan beveiligers, bagage-afhandelaars, schoonmakers en buschauffeurs op het vliegveld. Ook na de zomer krijgen ze meer loon, maar wel minder dan tijdens deze drukke periode. De luchthaven hoopt dat er op deze manier meer personeel komt aanvliegen.
Voor de rechter
De reisbranchevereniging ANVR is het niet eens met het besluit van Schiphol om dagelijks zoveel vluchten te schrappen. ANVR is dan ook van plan de luchthaven voor de rechter te slepen om de schade als gevolg van de chaos op het vliegveld te verhalen. De reisbranchevereniging vreest dat een groot aantal reisorganisaties door deze maatregelen failliet zal gaan, omdat ze wettelijk verplicht zijn de kosten voor het annuleren van vakanties op zich te nemen. Het is echter nog maar de vraag of zij deze kosten, zoals die van hotels en geboekte excursies, wel kúnnen compenseren. Volgens de ANVR geldt voor veel bedrijven namelijk dat ze na twee jaar ‘corona-ellende’ weinig vet op de botten hebben.
Benschop geeft aan de nodige claims van luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties te verwachten, maar wil niets loslaten over een eventuele schadevergoeding.
Lees ook: Handig: zo neem je extra bagage mee in het vliegtuig zonder ervoor te betalen
Bron: RTL Nieuws, AD, NU.nl | Beeld: Unsplash, Pyotr Void