Zo’n 500 verschillende producten zijn in prijs gestegen
Het is je vast niet ontgaan dat veel supermarkten hun prijzen omhoog schroeven sinds de coronacrisis. Merk jij dat je bij de kassa ineens een hoger bedrag moet afrekenen? Dan kan het komen door de aanschaf van bepaalde producten.
Gemiddelde stijging
RTL Nieuws deed op basis van de gegevens van Hiiper een analyse naar de prijzen van supermarktproducten. Hiiper verzamelde van zo’n 90.000 verschillende producten in ongeveer elf verschillende supermarkten de prijzen van januari tot aan nu. Gemiddeld stegen de supermarktprijzen met 1,2 procent. Supermarktketen Spar stak hier met kop en schouders bovenuit – in deze supermarkt stegen de gemiddelde prijzen met 1,8 procent.
Duurdere producten
Uit de gegevens van Hiiper bleek dat een groot deel van de producten in prijs zijn gestegen. Zo is bijvoorbeeld de prijs van knoflook met 8 procent gestegen en steeg de prijs van bloemkool met gemiddeld 16 procent. Ook aardappelen, bier, courgette, grapefruit, paksoi, mandarijnen, broccoli, gebitsreinigingstabletten, hondenvoer uit de diepvries en handcrème zijn de afgelopen tijd in prijs gestegen. Wil je producten aanschaffen die juist goedkoper zijn geworden? Zoek dan eens in de schappen naar bladsla, komkommer, cassis, afwasmiddel of gevulde koeken.
Niet door coronacrisis
Je zult denken: hebben supermarktketens nu echt meer geld nodig? De afgelopen periode hebben supermarkten, mede door de sluiting van horecagelegenheden, een betere omzet gehad dan normaal. De stijging van de prijzen is volgens retaildeskundige Paul Moers een logisch gevolg van de inflatie. “Supermarkten berekenen de inflatie altijd door, dat doen ze nu dus ook. Ik denk dat deze stijging normaal is”, legt Moers uit aan RTL Nieuws. Volgens de deskundige hebben supermarktketens geen gebruik gemaakt van de coronacrisis. “De ketens gedragen zich echt keurig. Ik zou bijna zeggen: chapeau.”
Lees ook: Expert vertelt hoe je valkuilen in de supermarkt te slim af bent
Bron: RTL Nieuws | Beeld: Unsplash