Gemene trucjes: supermarkten vragen dezelfde prijs voor kleinere verpakking

prijzen supermarkt

Grote kans dat je dit helemaal nog niet is opgevallen

Een supermarkt bezoekje is anno 2022 helemaal niet zo leuk meer als het was. Het lijkt wel of elk product in de supermarkt is gestegen in prijs, en daar blijft het dus blijkbaar niet bij. Niet alleen de prijzen stijgen, ook de producten krimpen. 

Krimpflatie

Een hoger bedrag bij de kassa merken we in onze portemonnee, maar een product met minder inhoud is niet altijd even merkbaar. In plaats van producten in prijs te verhogen, kiezen sommige fabrikanten voor een andere manier: dezelfde prijs, maar minder in de verpakking. Dit gegeven noemen we krimpflatie – en is niet iets om blij mee te zijn. 

Verbazing op Twitter

Via Twitter dook er onlangs al een bericht op van Gert-Jan Boer. Hij plaatste twee identieke pakken zelfrijzend bakmeel met de tekst: “Hoe sneaky de prijs verhogen zonder de prijs echt te verhogen…” Links zien we een pak met een inhoud van 500 gram, aan de rechterkant een pak met een inhoud van 400 gram, en dat terwijl de pakken precies even groot zijn. Niet alleen bij zelfrijzend bakmeel is dit aan de orde, ook vind je in pakjes vleeswaren tegenwoordig 80 gram in plaats van 100 gram. 

Gekrompen producten

De Consumentenbond houdt het fenomeen ‘krimpflatie’ al jaren in de gaten. Een woordvoerder legt uit aan RTL Nieuws: “We vermoeden wel dat het meer voorkomt nu de prijzen stijgen.” Zo bleek uit onderzoek dat er tig producten zijn gekrompen. Van kaasplakken (van 200 gram naar 150 gram) en van tapasolijven (van 165 gram naar 150 gram). Volgens Laurens Sloot, hoogleraar ondernemerschap in detailhanden aan de Rijksuniversiteit Groningen, willen supermarkten de prijzen liever niet verhogen. “Maar een fabrikant wil prijzen ook kunnen doorberekenen”, legt ze uit. 

Lees ook: Een dagje naar Venetië? Dan moet je vanaf nu entreegeld betalen

Bron: RTL Nieuws | Beeld: Pexels