Unilever schrapt het woordje ‘normaal’ van hun schoonheidsproducten 

'normaal'

Binnenkort kun je dus geen shampoo voor ‘normaal’ haar meer kopen 

Op veel schoonheidsproducten van Unilever is binnenkort niet meer te lezen dat deze voor de ‘normale’ huid of voor ‘normaal’ haar is. De fabrikant van bekende verzorgingsproducten wil van de term af om inclusiever te zijn. Ook stoppen ze met het digitaal sleutelen aan modellenfoto’s. 

Niet aangesproken 

Uit een enquête van Unilever blijkt dat meer dan de helft van de respondenten zich niet aangesproken voelt als er ‘normaal’ op de verpakking van een haar- of huidproduct staat. 70 procent heeft er zelfs een negatief gevoel bij. Maar is het probleem opgelost door een simpel woordje te verwijderen? Een Unilever-directeur denkt van niet: “Maar we denken dat het wel een belangrijke stap is naar meer inclusiviteit in de definitie van schoonheid”, zegt hij tegen persbureau Reuters. 

Nieuwe termen 

Het komende jaar gaan de verpakkingen van honderden schoonheidsproducten wereldwijd er dan ook anders uit zien. Unilever vervangt ‘normaal’ dan voor termen als ‘grijs haar’ op een shampoo of ‘vochtaanvullend’ voor en huidcrème. 

Bewerkte modellenfoto’s 

Het woordje ‘normaal’ schrappen uit hun woordenboek is niet het enige dat de fabrikant gaat veranderen. Er komt ook een einde aan het digitaal bewerken van modellenfoto’s in reclames. En dan gaat het vooral om huidskleur en lichaamsvorm. Het bedrijf is al meermaals in opspraak gekomen door racisme in reclames. In 2017 was er nog veel ophef over een veelbesproken Dove-reclame. Hierin veranderde een zwarte vrouw in een witte vrouw. Hier komt volgens Unilever nu een einde aan. 

Lees ook: Om deze redenen raakt niet altijd het hele huishouden besmet met corona

Bron: NOS | Beeld: Pexels