Vooral kleinere gemeenten gaan dit merken
Volgend jaar gaan we een stuk minder bussen zien op de weg. Dit komt doordat we door corona massaal thuis zijn gaan werken. Ondanks de financiële steun lukt het provincies en vervoersbedrijven niet om genoeg inkomsten te krijgen. Dit kan grote gevolgen hebben voor je reis.
Arriva en Connexxion
Provincies gaan rekening houden met tien procent minder busritten dan voor de pandemie werd gereden. Dit heeft grote gevolgen voor tientallen buslijnen. Sommige lijnen kunnen zelfs helemaal verdwijnen. Het gaat om buslijnen van onder andere Arriva, Keolis en Connexxion.
Kleinere gemeenten
In sommige regio’s is dit al te merken aan de buslijnen. Zo worden er al beperkte dienstregelingen gereden. Toch zijn het vooral de kleinere gemeentes die de gevolgen gaan merken. Bussen rijden bijvoorbeeld niet meer elk uur, maar alleen in de spits. Ook komen busverbindingen tussen twee gemeenten te vervallen, zoals tussen Gennep en Cuijk.
Financiële steun
Vervoersbedrijven krijgen een financiële steun van de overheid om de verliezen van de coronacrisis te dekken. De overheid dekt maximaal 95 procent, want neerkomt op 1,5 miljard euro voor 2021 en 240 miljoen euro tot september 2022. De bedrijven hebben alleen recht op deze vergoeding als ze laten zien hoe ze overige vijf procent opvangen, door bijvoorbeeld dienstregelingen aan te passen.
Krimpplannen
Volgens demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) bestaat de kans dat de krimpplannen worden herzien. Dit omdat de coronasteun vorige maand is verlengd tot september volgend jaar. Dat geldt overigens niet voor Arriva, zegt een woordvoerder. Keolis en de provincie Overijssel hebben namelijk kunnen afwenden dat er twintig procent minder busritten rijden. Dit wordt ook wel “het zwarte scenario” genoemd.
Lees ook: Amstelveen wil straat naar Peter R. de Vries vernoemen
Bron: Nu.nl | Beeld: Unsplash, Mitchell Johnson