‘De ‘beter voor’-sticker is geen keurmerk. Het ziet er wel zo uit maar het is een bedrijfslogo’
Hoogstwaarschijnlijk heb je ooit wel eens de ‘beter voor’-sticker van de Albert Heijn gezien op een aantal producten. En hoewel het lijkt alsof dit een keurmerk is, is dat helemaal niet het geval. Het is gewoonweg gebaseerd op reclame: een zelfbedacht marketingsysteem. Keuringsdienst van Waarde legde gister de greenwashing van de supermarktketen bloot in hun nieuwste aflevering.
Keuringsdienst van waarde
In de aflevering van 29 september legt Keuringsdienst van Waarde uit dat eigenlijk niemand van Albert Heijn weet wat de producten met een ‘beter voor’-sticker eigenlijk inhouden. Op bijvoorbeeld een pakje varkensvlees met één ster op het Beter Leven-keurmerk, staat een sticker met ‘Beter voor Varken, Natuur & Boer’. Maar, deze zelfde sticker staat niet op het product met drie sterren op het Beter Leven-keurmerk.
Naast dat niemand weet wat de stickers eigenlijk betekenen, snapt ook niemand waarom Albert Heijn de sticker wel op producten heeft staan met één ster (wat betekent dat een varken zijn hele leven binnen zit), maar niet op producten met drie sterren (wat betekent dat een varken gewoon naar buiten kan).
Gesprekken
Keuringsdienst van Waarde heeft na gesprekken met boeren en experts geconstateerd dat bedrijven eigenlijk niets hoeven te veranderen, willen ze in aanmerking komen voor het ‘beter voor-programma’. “Er moest een borstel of vogelhokje aan de muur hangen”, vertelt een varkensboer. De varkensboer gaf ook toe dat hij aan de ruimte of omstandigheden voor dieren niets hoefde te doen om in aanmerking te komen met het programma.
Naast de varkensboer kan een bioboer er met zijn verstand niet bij. “Ik weet niet wat de Albert Heijn daarmee bedoelt. Als je één ster hebt en je wil het beter voor het varken, dan moet je naar biologisch toe.”
Dubbele misleiding
Expert in duurzame keurmerken, Ronald van Marle vindt er het volgende van: “De ‘beter voor’-sticker is geen keurmerk. Het ziet er wel zo uit maar het is een bedrijfslogo”, legt van Marle uit. “Dit is niet gecontroleerd door onafhankelijk instanties. Reclame, inderdaad.” Dan is dat ook weer duidelijk. De ‘beter voor’-sticker is dus eigenlijk een reclamesticker, waar de Albert Heijn ook nog eens mee adverteert. Zo staat er bijvoorbeeld in verschillende advertenties dat het ‘de meest duurzame supermarkt’ is, met in kleine lettertjes ‘volgens consumenten’. En ja, dat zijn inderdaad de consumenten die groene stickers zonder betekenis zien, wat leidt tot dubbele misleiding.
Lees ook: De Efteling wordt binnenkort grotendeels rookvrij
Bron: Metro Nieuws | Beeld: Pexels