Dat kinderen weinig te besteden hebben, is niet belangrijk
Voor de állerjongsten geldt over het algemeen dat zij geweerd worden van sociale media. Toch zitten er volop kinderen op Instagram, Snapchat, Facebook, Twitter, BeReal, Tumblr, Reddit, en ga zo maar door. Die eerste kreeg begin deze week nog een forse boete opgelegd, omdat zij niet netjes waren omgegaan met data van jonge gebruikers. Maar waarom is júist hun data zo belangrijk voor deze platforms?
Kinderen op sociale media
Voor jongeren zijn sociale media bijna niet meer weg te denken uit hun leven. Ze houden contact met elkaar, doen inspiratie op voor outfits zoals wij dat vroeger deden uit catalogi, en scrollen op een verveelde middag flink wat kilometers af. Maar ondertussen verzamelen al die apps en websites een hoop informatie over je kroost. Waarom eigenlijk? Er zitten strenge regels aan, en overtredingen worden flink bestraft.
Dit ondervond Instagram maandag. Toen kregen zij een boete van 405 miljoen euro opgelegd door de Ierse ‘Data Protection Commission’. Zij hadden gegevens van jonge gebruikers verwerkt en openbaar gemaakt, zonder dat aan hen duidelijk te maken.
Waarom?
De grote vraag is wáárom sociale media dit eigenlijk doen. En het simpele antwoord, zoals met veel beslissingen, is geld. Deze sociale media verdienen namelijk fors aan adverteerders. En die adverteerders zoeken een jonge doelgroep.
Dat klinkt misschien ontzettend onlogisch, want júist de kids hebben niet zoveel te besteden. Met die beetjes zakgeld zijn zij bepaald geen big spenders. Maar Eva van Reijmersdal, expert op het gebied van de effecten van gesponsorde content aan de Universiteit van Amsterdam, legt uit: “Ook kinderen kopen producten, zoals speelgoed of snoep. Daarnaast vragen ze hun ouders om producten. Uit onderzoek blijkt bovendien dat kinderen invloed hebben op welke auto hun ouders kopen en welke vakanties worden geboekt.”
Loyaal en naïef
Daarnaast willen merken al zo jóng mogelijk klanten trekken. “Als kinderen op jonge leeftijd een bepaald merk tandpasta gebruiken, is de kans groot dat ze dit later als volwassene blijven gebruiken”, legt Van Reijmersdal uit.
Remco Pijpers, van Stichting Kennisnet, voegt hier nog aan toe dat kinderen vaak niet doorhebben dat ze naar reclame kijken. “Adverteerders zeggen niet: dit is een advertentie met commerciële bedoelingen. Vaker gaat het om onbewuste beïnvloeding, bijvoorbeeld een influencer die een product aanprijst.” En al deze factoren samen maken júist van kinderen dus een graag geziene doelgroep op sociale media.
Lees ook: Politie waarschuwt ouders: ‘Kijk uit met vakantiekiekjes delen op social media’
Bron: NU.nl | Beeld: Unsplash, McKaela Taylor