Aha!
Je bent vast al eens in de verleiding gebracht om een spelletje te spelen, een memorie, een korte quiz of bijvoorbeeld een puzzel. Steeds meer apps, ook van bedrijven die normaal uitsluitend producten en diensten aanbieden, bevatten periodiek zo’n spelletje. Nadat je het level uitgespeeld hebt, vraagt de ondernemer jou je gegevens achter te laten. Je maakt vervolgens kan op een prijs. Het is een hele slimme vorm van het trekken van de aandacht van potentiële klanten en het opbouwen van een bestand met?leads. Dat zijn mensen die al eens met een bedrijf in aanraking zijn gekomen, ditmaal door een spelletje te spelen, en daardoor mogelijk sneller geneigd zijn om een product of dienst af te nemen. Een bedrijf dat ondernemers helpt bij het ontwikkelen van deze spelletjes is?Happy Horizon. Dit artikel vertelt je meer over de wijze waarop men dit aanpakt.
Ontwikkelen van een spelletje voor de doelgroep van een bedrijf
Het ontwikkelen en toepassen van zo’n spelletje om de aandacht van potentiële klanten te trekken noemt men ook wel?gamification. Men speelt hiermee in op de drang van mensen om te presteren en zichzelf te meten met anderen. Je wilt bijvoorbeeld weten of anderen een puzzel net zo snel oplossen als dat jij dat doet.
Veel bedrijven kiezen voor het ontwikkelen van zo’n spel voor de?hulp van een professioneel online marketing bureau in Tilburg?of een andere stad. Zo’n bureau helpt de ondernemer zijn doelgroep te bepalen, de interesses van deze doelgroep in kaart te brengen en na te denken over een type spel dat hier zo goed mogelijk op aansluit. Het spel moet immers opvallen bij de doelgroep en ook daadwerkelijk gespeeld worden.
Verzamelen de eerste stap in een langere campagne
Wanneer een potentiële consument zijn gegevens achterlaat na het spelen van een spelletje is de eerste stap gezet. De ondernemer is er hiermee nog niet. Een volgende stap is het opzetten van bijvoorbeeld een e-mailcampagne. Hiermee probeert de ondernemer je aandacht nogmaals te trekken, ditmaal door een specifiek product of een dienst aan te bieden. Doel daarvan is het omzetten van de eerder vergaarde?leads?naar klanten. Mogelijk wordt een product aangeboden dat je ook al tegenkwam in het spel. Des te vaker je een product, een merk of bijvoorbeeld een bedrijfsnaam ziet, des te groter is de kans dat je een aankoop doet. Onderzoek laat zien dat een consument een bedrijf gemiddeld zeven keer tegen moet komen, voordat deze het bedrijf vertrouwt.
Beeld: Adobe Stock