Boos: we zijn het allemaal weleens
Ben je wel eens boos op iemand, een situatie of op jezelf? Hoewel boosheid vaak wordt geassocieerd met iets negatiefs, kan het soms best nuttig zijn! Het gaat er voornamelijk om hoe je met je boosheid omgaat. Lukt het jou om op een ‘goede’ manier boos te worden? Dan kan er ook iets positiefs uit ontstaan.
Waarom boosheid nuttig is
Boosheid is absoluut nuttig volgens psycholoog Robert Haringsma. De emotie probeert je namelijk iets te vertellen. Misschien ben je wel boos omdat er niet aan een behoefte is voldaan, of omdat je het gevoel hebt dat je onrecht is aangedaan. In zo’n situatie kan boosheid juist werken als een beschermingsmechanisme.
Ook Jill Lobbestael, woede-onderzoeker aan de universiteit van Maastricht, ziet positieve kanten van boosheid. Het kan je namelijk helpen om voor jezelf op te komen. Het is goed om te kijken wat de reden is achter je boosheid. Misschien krijg je wel niet wat je nodig hebt of mis je bijvoorbeeld iets in je relatie. Dit kan je vervolgens weer stimuleren om iets te veranderen aan je huidige situatie. Daarnaast worden we ook vaak boos als we zien dat iemand anders onrechtvaardig wordt behandeld. Zo kan boosheid je dus motiveren om voor anderen op te komen.
Wat moet je niet doen
Boosheid kan dus zeker nuttig zijn. Je moet er alleen wel voor zorgen dat je je niet laat meeslepen. Soms kan boosheid namelijk omslaan in agressie. Hier wil je ver van vandaan blijven, want agressie is nooit de oplossing. Je wil geen spijt krijgen van dingen die je zegt of doet, dus probeer agressie te voorkomen. Breng jezelf dus tot bedaren en probeer van een afstandje naar de situatie te kijken en je te verplaatsen in een ander.
Duidelijke communicatie
Ten slotte is het belangrijk dat je luistert naar wat je boosheid je probeert te vertellen. Ook is het belangrijk dat je deze boodschap vervolgens duidelijk weet te communiceren. De ontvanger van je boodschap moet hiervoor wel open staan om naar je te luisteren. Probeer je behoefte daarom te uiten door het dicht bij jezelf te houden en de ander niet aan te vallen. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik zou het waarderen als je wat vaker helpt in het huishouden’ in plaats van ‘Je doet nooit wat in huis!’ Probeer dus eigenlijk je boosheid over te brengen zonder dat het voor een nieuw conflict zorgt. Als dat lukt, dan zul je zien dat er veel goede gesprekken kunnen komen uit een beetje boosheid.
Zie ook: ‘Waarom het soms nuttig is om te overdrijven’
Bron: quest.nl| Beeld: Unsplash, Afif Ramdhasuma