Wij leggen het je uit!
Na de coronapandemie is het normaal geworden om een paar dagen in de week thuis te werken. Het zit zelfs zó in ons systeem, dat we er waarschijnlijk niet meer zonder kunnen. Toch zijn er nog steeds een aantal misvattingen over thuiswerken. Maar wat zegt een onderzoek hierover?
Mythe 1: thuiswerkers hebben minder interactie met collega’s
“Mensen die op kantoor werken, creëren vaak een vierde muur. En deze muur zijn hun collega’s gaan respecteren. Als iemand aandachtig aan het werk is, onderbreken mensen diegene niet”, aldus de onderzoekers Ethan Bernstein (gedragsdeskundige) en Ben Waber (medeoprichter van Humanyze), in een Harvard Business Review. “Hoewel een open kantoor bedoeld is om je aan te moedigen om face-to-face interacties te hebben, doen de meesten dat niet.”
Mythe 2: Thuiswerkers zijn minder toegewijd aan hun baan
Een veelgehoord verhaal is dat thuiswerkers het cultuuraanbod op kantoor missen, waardoor ze minder loyaal zijn aan hun werkgever. Hierdoor zouden zij altijd met één been buiten de deur staan. Maar uit onderzoek blijkt dat de betrokkenheid van een werknemer juist kan vergroten als diegene op afstand werkt. Zo gaf 68% van de ondervraagden aan dat ze een grotere betrokkenheid bij de organisatie hadden wanneer ze de optie hadden om thuis te werken, vergeleken met de werknemers die die optie niet hadden. Aha!
Wel is het zo dat werknemers die op afstand werken, zich sneller buitengesloten voelen en zich niet betrokken voelen. Zo blijkt uit onderzoek, dat mensen die aangenomen zijn tijdens de pandemie – een periode waarin bijna de helft op afstand moest werken – zich minder welken voelden in hun team. Maar wist je dat dit makkelijk kan worden aangepakt als een leidinggevende proactief en doelbewust één-op-één interacties organiseert? Dit kan ervoor zorgen dat werknemers zich gezien én gehoord voelen.
Mythe 3: Thuiswerkers zijn minder productief
Uit een ander onderzoek blijkt dat de productiviteit er niet automatisch onder lijdt als werknemers op afstand werken. Enne, de pandemie heeft dit ook aangetoond. Zo was de productiviteit van werknemers bij de meeste bedrijven gelijk (67%) of zelfs hoger (27%) dan voor de pandemie. Natuurlijk kan het door zaken als zorg voor familieleden of een slechte internetverbinding ervoor zorgen dat een werknemer zijn/haar werk minder goed gedaan krijgt. Maar het is belangrijk om te erkennen dat die uitdagingen niet het gevolg zijn van thuiswerken, maar eerder een gebrek aan steun. Genoteerd!
Lees ook: Deze app is het slechtst voor je nachtrust
Bron: Elegance | Beeld: Pexels