Waarom helpdesks bellen altijd zo frustrerend is – Herken jij deze ergernissen?

helpdesk

Herkenbaar?

Hoewel we het het liefst vermijden, is het soms toch echt nodig: bellen naar een helpdesk. Echter, komen daar heel vaak irritaties bij kijken. Wij zetten daarom een aantal herkenbare ergernissen voor je op een rij. 

Niet de juiste persoon

Na een lang gesprek van tien minuten, waarin je geduldig je probleem hebt uiteengezet, blijkt degene aan de andere kant van de lijn niet de juiste contactpersoon te zijn. En voor je het weet, wordt je weer doorverwezen naar iemand anders…

Chatbots

Of je wordt gevraagd om je klacht in te dienen via de speciale chat op de website. Je kunt het al raden: een chatbot. Deze slimme systemen slagen er altijd in om je niet goed te begrijpen, je vraag niet te beantwoorden en eigenlijk helemaal niet behulpzaam te zijn.

‘We kunnen je niet verder helpen’

Je hoort wel eens dat ze je terug zullen bellen, maar uiteindelijk gebeurt dat nooit. Soms krijg je te horen: “Als het probleem over 75 weken nog bestaat, neem dan maar weer contact op.” Of nog frustrerender: je krijgt te horen dat ze je niet verder kunnen helpen. En dan zit je daar, met een probleem dat blijft liggen, veel tijdverloren die je nooit meer terugkrijgt, en een gevoel van machteloosheid.

Mailen

Na lange tijd in de wacht te hebben gestaan, heb je eindelijk iemand aan de lijn. Maar in plaats van meteen geholpen te worden, krijg je het verzoek om je vraag per e-mail in te dienen. En dan blijkt dat ze streven om binnen vijf werkweken te reageren. Vijf werkweken! Dat is absoluut niet wat je had gehoopt. De frustratie groeit, want je hebt al zoveel tijd verloren, en nu moet je weer wachten…

Lees ook: Wacht even! Waarom je geen kunstkerstboom met lichtjes moet kopen

Bron: Libelle | Beeld: Pexels