Kleine bestelling, groot pakket: waarom zijn verpakkingen vaak zo groot?

groot pakket

Dit is dus waarom zo’n kleine bestelling vaak in zo’n groot pakket zit

Je kent het vast wel: je bestelt één klein dingetje bij een webwinkel. Vervolgens komt de pakketbezorger echter langs met een gigantische doos! Misschien voelt dit als een verspilling van veel verpakkingsmateriaal, maar er is meestal een goede reden voor zo’n oversized pakket.

Te grote doos?

Denk je iets kleins te bestellen dat makkelijk door je brievenbus past, staat de bezorger tóch opeens aan je voordeur met een flinke doos. Bij het uitpakken blijkt vervolgens dat je pakket voor een goed deel uit vulmateriaal bestaat. En het product dat je had gekocht? Dat is maar een heel klein deel van de totale opvulling. Zo heb je opeens een flinke hoop papier of plastic voor bij het afval. Dat kan handiger, toch? Helaas is het antwoord hierop vaak ‘nee’. Dit heeft alles te maken met hoe online winkels hun voorraad en logistiek hebben georganiseerd.

Standaard

Grote webwinkels hebben namelijk veel verschillende producten in hun assortiment. Het is voor hen grotendeels onmogelijk om voor élk afzonderlijk product een perfecte doos op voorraad te hebben. Hierom kiezen webwinkels vaak voor een paar standaardformaten aan dozen. Maar stel dat het product dat je bestelt nét iets groter is dan het kleinste formaat doos? Dan zit er vaak niets anders op dan een groter pakket te versturen. Het alternatief is immers dat er flink met je product gepropt moet worden, of dat deze niet goed ingepakt wordt. Daarmee is de kans erg groot dat je een beschadigde bestelling thuis ontvangt.

Duurzaamheid

Maar kan het dan niet duurzamer? Want zoveel verpakkingsmateriaal weg moeten gooien is niet ideaal. Er bestaan wel machines die automatisch doosjes op het perfecte formaat kunnen maken, maar deze zijn ontzettend duur. Vaak kunnen bedrijven dit zich dus niet veroorloven.

Max Vandaag stelt dat een deel van de duurzaamheid bij de consument zélf vandaan moet komen. Ga voor een kleine bestelling bijvoorbeeld zelf even bij de winkel langs, dat scheelt weer een hoop verpakkingsmateriaal. Ook kun je dozen zelf bewaren om opnieuw te gebruiken bij bijvoorbeeld retourzendingen of het verzenden van tweedehands verkopen. Ten slotte is er het Meldpunt Verpakkingen, waar je zelf melding kunt maken van onnodig verpakkingsmateriaal.

Lees ook: Online winkels krijgen te maken met strengere regels, deelt ACM

Bron: Max Vandaag | Beeld: Pexels, Pavel Danilyuk