Nederlanders doen steeds vaker hun boodschappen online

boodschappen online

Met één klik op de knop staan je boodschappen voor de deur

Onze kleding kopen we al jaren massaal online, maar voor onze boodschappen bleven we toch vaak naar de supermarkt gaan. Tot nu. Het aantal Nederlanders dat de boodschappen aan de deur laat bezorgen, is namelijk flink toegenomen. Inmiddels bestellen zo’n drie miljoen mensen hun boodschappen online.

Online boodschappen

Dit doet een derde van de consumenten op wekelijkse basis. Dat blijkt uit een onderzoek van de Smart Food Monitor, uitgevoerd door Multiscope, onder ruim zevenduizend Nederlanders. In de komende jaren wordt verwacht dat steeds meer mensen ook online groente, fruit en tussendoortjes zullen bestellen. Uit het onderzoek bleek tevens dat een op de vier consumenten eraan denkt om in de toekomst zijn boodschappen online te bestellen.

Voordelen

Je boodschappen aan de deur laten bezorgen, heeft zo zijn voordelen. Geen gesjouw meer met volle boodschappentassen, geen drukke winkels en geen lange wachtrijen. Daarnaast kost boodschappen doen ook nog eens veel tijd, vooral als je voor een week aan eten en drinken inslaat. Dit is best vermoeiend als je dit nog naast je baan en gezin moet doen. Online boodschappen doen is dan dé oplossing. Daarnaast kom je ook minder snel in de verleiding om snackjes zoals chips en een reep chocolade mee te snaaien.

Gezinnen

Soms moet je voor een minimumbedrag aan boodschappen bestellen om deze (gratis) te laten bezorgen. Hierdoor is het dus het voordeligst om voor een week aan boodschappen te bestellen. Dit maakt het vooral voor gezinnen of een huishouden met meerdere mensen erg interessant, zoals hierboven ook al werd genoemd. Toch shopt niet één bepaalde leeftijdscategorie het vaakst de boodschappen online. Uit de Smart Food Monitor blijkt dat consumenten tussen de 18 en 49 jaar het vaakst hun boodschappen laten bezorgen.

Online shoppen het nieuwe normaal?

Vooral in deze coronatijd kan het bezorgen van je boodschappen een ultieme oplossing zijn. Op deze manier hoef je geen rekening te houden met het afstand houden van andere winkelende mensen. Toch is het de vraag of het online bestellen van je wekelijkse boodschappen de bezoekjes aan de supermarkt zullen vervangen. Zeker in kleine dorpjes is een bezoek aan de buurtsuper ook een vorm van sociale interactie. Een kort praatje aan de kassa met de vaste caissière hoort er gewoon bij.

Lees ook: Boodschappen opbergen: kun je de koelkastdeur beter open laten of steeds open en dicht doen?

Bron: Metro | Beeld: Unsplash