NS wil de trein betaalbaar houden
Voor het eerst in jaren komen er grote veranderingen in de nieuwe dienstregeling die NS eind dit jaar gaat introduceren. Ook de prijzen van treinkaartjes zijn ter sprake gekomen.
Nieuwe dienstregeling
Allereerst dus die nieuwe dienstregeling. Het klinkt misschien nog bijzonder vroeg om er al mee bezig te zijn, maar: de nieuwe dienstregeling van NS wordt al volop ontwikkeld. Eind dit jaar moet-ie ingaan. De NS heeft een adviesaanvraag over de nieuwe dienstregeling ingediend bij LOCOV. Dit is een vereniging van regionale overheden en reizigersorganisaties. Hiermee wil de NS zijn reizigers een betere reiservaring bieden.
Wijzigingen in reistijd
De nieuwe dienstregeling snoept voor veel reizigers hier en daar een paar minuten van de reistijd af. “Op basis van pre-coronacijfers kunnen we 200.000 reizigers een betere reis geven”, zegt de NS. Niet iedereen gaat er echter op vooruit. Het bedrijf laat ook weten dat zo’n 24.000 reizigers iets langer onderweg zullen zijn. Vooral in de Randstad gaan er veel vaker treinen rijden. Tussen Rotterdam, Den Haag, Leiden en Schiphol bijvoorbeeld zelfs elke tien minuten. Ook in Zeeland en in het noorden van het land worden de nodige wijzigingen doorgevoerd. Voor reizigers van en naar deze regio’s gaan er niet alleen extra treinen rijden, maar worden deze bovendien ook sneller.
En die kaartjes…
Okee, echte ‘kaartjes’ zijn het niet meer, nu bijna iedereen een OV-chipkaart heeft, maar: natuurlijk willen we ook weten wat dit allemaal betekent voor onze reiskosten. Gelukkig is er goed nieuws: NS-directeur Marjan Rintel belooft in de Telegraaf dat ‘een kaartje niet duurder mag worden’. De trein moet betaalbaar blijven, stelt ze. Dat zou in elk geval een beetje schelen met al die post-corona-reisplannen.
Lees ook: NS vraagt reizigers om treinrit voortaan van tevoren te registreren
Bron: Metro Nieuws | Beeld: Pexels