Elke keer vallen we weer voor deze winkeltrucs
Om te voorkomen dat we meer uitgeven dan we willen, maken we nog weleens een boodschappenlijstje als we naar de supermarkt gaan. Helpt niet altijd, maar het geeft wat houvast. Wat wellicht beter werkt? Doorhebben hoe supermarkten ervoor zorgen dat je meer uitgeeft dan de bedoeling is. Wij sommen een paar van die trucs op.
Je kunt items optillen
In de MediaMarkt en andere grote winkelketens zie je het vaak dat aanbiedingen in dozen op elkaar zijn gestapeld op een prominente plek. De reden? Als klanten iets kunnen optillen is de kans groter dat ze het kopen dan wanneer een doos met het product daarin in het schap ligt, zo wijst onderzoek uit. Hetzelfde geldt voor kleding die je makkelijk aan de hanger uit het rek kunt halen versus kleding die opgevouwen op een tafel ligt.
Een fijne atmosfeer
Snel een winkel in en weer uit zorgt ervoor dat je alleen koopt wat je echt nodig hebt of dat je soms helemaal geen aankoop doet. Hoe langer je juist in een winkel bent, hoe groter de kans dat je iets koopt. Ook winkeliers hebben deze kennis en spelen daar uiteraard op in. Ze zorgen er daarom voor dat hun winkel er zo uitnodigend mogelijk uitziet, zodat jij naar binnen gaat en daar ook wel eventjes blijft.
Ruime winkelkarretjes
Hoe vaak gebeurt het nu dat je winkelwagentje écht tjokvol zit? Voor de meesten is dit geen veelvoorkomend scenario, tenzij je de wekelijkse boodschappen voor een groot gezin in een keer doet. De winkelkarretjes zijn ruim om een reden: zodat jij er meer in kunt doen. Zonder dat je het doorhebt ben je veel sneller geneigd iets wat je niet per se nodig hebt, alsnog te kopen omdat je het amper doorhebt in je wagentje. Een winkelmandje werkt daardoor veel beter: je voelt al het gewicht van je boodschappen dan. Maak uiteraard ook gewoon een boodschappenlijstje en houd je daaraan.
De route
Over de route door de winkel wordt ook goed nagedacht. In Nederlandse supermarkten vind je groente en fruit vrijwel altijd aan het begin van de winkel. Je hebt dus meteen al je gezonde boodschappen gedaan en dat geeft je een goed gevoel. Als je daarna langs de chips of chocolade komt, ben je sneller geneigd om je goede gedrag te belonen met iets lekkers wat je niet per se nodig hebt.
Woordgebruik
Winkels gebruiken graag opvallende bordjes bij producten om je te doen geloven dat je iets wel moet hebben. Wat dacht je bijvoorbeeld van Summer Deals? Het betekent niet eens dat het desbetreffende product is afgeprijsd, maar je oog valt er wel op.
Twee voor de prijs van een
Als je het daadwerkelijk nodig hebt, is een ’twee voor de prijs van een’-aanbieding hartstikke interessant. Alleen soms geldt het het ook voor producten die je helemaal niet wilde kopen. Het kan dan wel een aanbieding zijn en daadwerkelijk afgeprijsd, maar het kost alsnog geld. Het is dus zonde om iets te kopen wat je niet nodig hebt, aanbieding of niet.
Lees ook: Leesbrillen uit de winkel: zijn ze echt slecht voor je ogen?
Bron: One Good Thing | Beeld: Unsplash