Wij vertellen je meer
Kies jij altijd voor een winkelwagentje of een winkelmandje? Een onderzoek van de Erasmus Universiteit laat zien dat deze keuze je koopgedrag kan beïnvloeden. Je bent namelijk met een winkelmandje vatbaarder voor impulsaankopen! Volgende keer toch maar een karretje pakken dus…
Supermarkten doen er alles aan om jou te verleiden dat je meer koopt. Blijkbaar kan dus zelfs de keuze voor een winkelmandje je koopgedrag manipuleren. Dit heeft volgens het onderzoek alles te maken met je houding. Als je een winkelmandje vasthoudt, dan trek je deze naar je toe. Een winkelwagentje daarentegen duw je van je af. Dit kleine verschil in houding is dus al van invloed op koopgedrag.
Uit het onderzoek is namelijk gebleken dat klanten met een winkelmandje eerder toegeven aan ongezonde verleidingen zoals bijvoorbeeld de chocolade aan de kassa. Supermarktbezoekers met een winkelwagen kiezen meer gezonde producten. De kans dat een bezoeker met een winkelmandje ongezonde producten koopt is zelfs 6,84 keer groter dan een bezoeker met een winkelwagentje.
Je lichaamshouding is dus meer van invloed op je koopgedrag dan je in eerste instantie zou verwachten. Wil je er nou voor zorgen dat je zeker weten geen impulsaankopen doet? Maak dan van te voren een boodschappenlijstje en koop alleen de noodzakelijke dingen op het lijstje.
Lees ook: Geen witte kerst maar kans op hooikoorts!