Aha!
We kunnen er niet omheen: we zijn allemaal wel gevoelig voor koopjes. Hoewel je een bepaald product gewoonweg te duur vindt, kan je het niet laten liggen wanneer het in de aanbieding is. Maar waarom willen we het dan ineens wel kopen? Wij leggen het uit.
Koopjes
Als we budgetcoach Iris Newman moeten geloven, heeft dat allemaal te maken met het feit dat alles duurder is geworden. Maar dat is niet het enige. Ook het gevoel dat we wellicht iets goeds mislopen, kan een trigger zijn om juist dat ene shirtje in de aanbieding te kopen.
Toch merkte de budgetcoach wel iets op: “Sinds kort ben ik gestart met een videoserie waarin ik elke week de beste aanbiedingen deel”, zo deelt ze op haar eigen platform One Broke Girl. “Opvallend is dat er in de supermarkt steeds heftigere stunts bijkomen, de ‘een plus een gratis’-actie zijn we nu wel gewend en daarom gooien de supermarkten nu met prijzenstunts als ’twee plus vier gratis’. Nog even en ze komen met ’twee plus vijf gratis’.”
Prijzenstunts
“In Duitsland zijn de standaardprijzen van producten hetzelfde als de aanbiedingen bij ons. Daarom zie je vaak dat mensen de boodschappen daar doen”, aldus Newman. We worden immers niet voor niets als ‘zuinige mensen’. Volgens Newman spelen marketeers daar dan ook op in: “Marketeers weten dat en daarom spelen ze daar extreem op in. Dus is het eigenlijk een beetje onze eigen schuld, al die prijzenstunts.”
Toch denkt Newman dat koopjes jagen nooit gaat veranderen. “Pas als we drastisch zouden besluiten dat het echt niet meer mag. Tot die tijd gaan wij Nederlanders altijd op zoek naar een leuk dealtje.”
Lees ook: Ouders spreken zich uit over zorgboerderij: ‘Kinderen zijn geestelijk mishandeld’
Bron: Margriet | Beeld: Pexels